„Zero zabitych, zero ciężko rannych” – to myśl przewodnia inicjatywy Polska Wizja Zero.

Międzynarodowa Konferencja Polska Wizja Zero co roku organizowana jest na poligonie doświadczalnym Instytutu Badawczego Ochronnych Systemów (IBOS) w Inowrocławiu.

Podczas tegorocznej edycji nie zabrakło specjalistów zajmujących się produkcją urządzeń wyposażenia drogowego, wdrażaniem rozwiązań związanych z bezpieczeństwem, a także przedstawicieli świata nauki. Oprócz zagadnień związanych z poprawą bezpieczeństwa w ruchu drogowym dyskutowano m.in. o kondycji polskich firm oraz możliwości zwiększenia ich obecności na rynkach zagranicznych. Analizie poddano stan bezpieczeństwa drogowego w Polsce i Europie, a także dyskutowano o pojawiających się w tym zakresie wyzwaniach. Wiele uwagi poświęcono tematyce bezpieczeństwa motocyklistów oraz mechanizmom jego poprawy. Zaprezentowano rozwiązania stosowane na rynkach zagranicznych – najświeższe, innowacyjne rozwiązania stosowane w zakresie barier ochronnych, oznakowania jezdni, oświetlenia i pozostałych elementów wyposażenia dróg. W ramach tegorocznej edycji przeprowadzono cztery testy zderzeniowe urządzeń infrastruktury drogowej:


– Crash-test nr 1: zakończenie bariery drogowej
bez obniżenia. Samochód: Opel Astra
/1000kg/100 km/h.
– Crash-test nr 2: zakończenie bariery drogowej
zagłębione w podłożu. Samochód: Opel
Astra/1000kg/100 km/h.
– Crash-test nr 3: kompatybilność bariery
stalowej z osłoną dla motocyklistów. Samochód: Opel Corsa/850 kg/100 km/h.
– Crash-test nr 4: uderzenie w kompozytowy
słup latarni. Samochód: Opel Corsa/850 kg/50 km/h.

Odbyły się 4 sesje programowe, w trakcie których wygłoszono 17 referatów. Testy pokazały, jak niebezpieczne zakończenia barier drogowych są stosowane w dalszym ciągu na polskich drogach. Niestety żadne z zakończeń nie sprawdziło się. Jak tragiczne skutki mogą wystąpić podczas uderzenia lub najechania na testowane zakończenia, mogli się naocznie przekonać wszyscy uczestnicy. W pierwszym przypadku auto zostało przebite na wylot przez barierę, a w drugim „wystrzeliło” w powietrze, spadając na dach po 100-metrowym szybowaniu. W obu przypadkach kierowcy i pasażerowie pojazdów ponieśliby śmierć. Kolejne dwa testy pokazywały skuteczne i bezpieczne rozwiązania możliwe do stosowania na drogach w Polsce. Bariera z osłoną dla motocyklistów i kompozytowy słup latarni wypełniły zadanie, jakie mają spełniać na drodze. Międzynarodowa Konferencja Polska Wizja Zero jest organizowana od 2012 roku. Jest to jedyne w Polsce i Europie spotkanie łączące aspekty teorii oraz praktyki stosowania urządzeń bezpieczeństwa drogowego i utrzymania dróg. W tegorocznej edycji uczestniczyło ponad 200 osób z instytucji i fi rm zajmujących się zarządzaniem drogami oraz ich wyposażaniem i utrzymaniem. Wśród nich znalazło się 28 gości z 8 krajów Europy (Anglia, Austria, Bułgaria, Holandia, Niemcy, Norwegia, Szwecja, Włochy, Ukraina). Kolejna, 6. edycja Polskiej Wizji Zero odbędzie się 21-22 czerwca 2017 roku. O szczegółach będziemy informować w następnych numerach „Magazynu Autostrady” i „Mostach”.