Vistal Gdynia SA 2 marca br. rozpoczął kolejny etap realizacji kontraktu polegający na wytwarzaniu konstrukcji stalowej nowego mostu nad rzeką w miejscowości Tana Bru w północnej Norwegii.

Most nad rzeką w Tana Bru jest pierwszym zagranicznym projektem Vistal Gdynia realizowanym w formule generalnego wykonawcy. Przy budowie mostu zostanie użyte 2700 ton stali. Oficjalne otwarcie nowego mostu planowane jest na sierpień 2019 roku.

Kontrakt  został pozyskany, w konsorcjum z norweskim graczem HAK Entreprenør AS, w ramach przetargu publicznego ogłoszonego na rynku norweskim w 2016 roku. Łączna wartość umowy to 161,6 mln PLN netto (332,5 mln NOK netto). Wartość wynagrodzenia z ww. kontraktu przypadająca na Vistal Gdynia SA to 83,2 mln PLN netto.

Kontrakt pn. „Projekt E6 Tana Bru” polega na rozbiórce starego mostu i budowie nowego wraz z drogą. Projekt realizowany będzie w północnej Norwegii, w pobliżu przylądka Nordkapp. Most nad rzeką Tana Bru to  centralny punkt węzłowy w okręgu Øst-Finnmark i największy most w tym regionie.

Generalne wykonawstwo jest jednym z filarów strategii rozwoju Grupy Vistal. Przystąpienie do tej fazy realizacji kontraktu i wizyta naszego norweskiego konsorcjanta w Gdyni jest dla nas bardzoważnym wydarzeniem. Pozyskanie tak prestiżowego kontraktu to efekt wielu lat pracy, nakładów inwestycyjnych i zdobywania doświadczenia w generalnym wykonawstwie w Polsce. Jest to dla nas kolejne ciekawe wyzwanie inżynieryjne. Posiadamy odpowiednie zaplecze technologiczne i specjalistyczne know-how, by móc realizować  tak duże i złożone projekty na potrzeby nawet najbardziej wymagających rynków, takich jak np. Skandynawia. Do budowy mostu użyjemy 2700 ton stali. To gigantyczna konstrukcja, która następnie zostanie przetransportowana na północ Norwegii drogą lądową oraz morską – mówi Ryszard Matyka, Prezes Zarządu Vistal Gdynia SA.

Most będzie miał 14 m szerokości, a całkowita długość to 260 m. Rozpiętość przęsła wynosić będzie 234 m.

Lokalizacja mostu – informacje dodatkowe

Tana Bru jest centralnym punktem węzłowym w Øst-Finnmark i największym mostem w  tym regionie Norwegii, będącym jednocześnie jego wizytówką. Most z 1948 roku nie spełnia już jednak wymogów  dotyczących współczesnego transportu ciężarowego. Norweski projekt zakłada zburzenie istniejącego obiektu z 1948 roku i wybudowanie nowego mostu nad rzeką Tana, która jest popularnym, objętym ochroną łowiskiem łososia. Nowy obiekt został zaprojektowany jako most wantowy, z asymetrycznym pylonem o wysokości 95 m, którego wieże krzyżować się będą na wysokości 70 m. Most będzie wyposażony w specjalny system zapewniający różnokolorowe efekty świetlne, które ożywią okolicę zwłaszcza w czasie nocy polarnych. Z chodników po obydwu stronach mostu widoczna będzie rzeka Tana, również ta jej część, na której odbywają się tradycyjnie połowy łososia (od czerwca do sierpnia). Rzeka Tana uważana jest za jedno z najlepszych łowisk łososia na świecie.Rocznie łowi się tutaj ok. 250 ton tego gatunku ryby.