6 marca rozpoczęło się drążenie ponad 2-kilometrowego tunelu pod górą Mały Luboń, na odcinku budowanej drogi ekspresowej S7 pomiędzy Naprawą a Skomielną Białą.

Ze względów technologicznych i bezpieczeństwa wykonywanych robót dopuszczone są prace w ruchu ciągłym, 24 godziny na dobę, przez 7 dni w tygodniu.

Wykonywanie robót bez przerw i postojów, przez 24 godziny na dobę, wiąże się z występowaniem w górze naprężeń i odkształceń. Będą one na bieżąco monitorowane. Cały proces drążenia i zabezpieczania wyrobiska składał się będzie z kilku etapów. Ze względu na budowę geologiczną drążenie nie będzie wykonywane całym przekrojem tunelu, aby nie osłabić górotworu. Zastosowane zostaną: młoty hydrauliczne zamontowane na maszynie typu koparka, dziobaki, wiertła, materiały wybuchowe, głowice skrawające, w zależności od twardości skał. W zależności od odkształceń górotworu i związanych z tym naprężeń na bieżąco będzie dopasowany typ zabezpieczeń drążonego otworu: wstępna obudowa z betonu zbrojonego, natryskowego (torket), a w przypadku słabszej części górotworu dodatkowo wzmacniana przy pomocy gwoździ i kotew.
 
Na odcinku ok. 16,7 km budowanej S7 pomiędzy Lubniem i Chabówką dwukomorowy tunel o długości 2,06 km stanowił będzie 12,3% całej trasy. Dwukomorowy oznacza, że tak naprawdę powstaną dwa równoległe tunele i w każdym z nich będzie się odbywał ruch tylko w jednym kierunku, czyli wydrążyć trzeba ponad 4 km otworów w górze Mały Luboń. Obydwie nitki tunelu będą wyposażone w wentylację oraz wszystkie niezbędne dla bezpieczeństwa ruchu urządzenia, włącznie z wyjściami awaryjnymi. Zakończenie drążenia tunelu planowane jest pod koniec 2019 r. 
 
Na wszystkich trzech odcinkach S7 od Lubnia do Rabki Zdroju trwają prace ziemne przy wykopach i zakładaniu gwoździ gruntowych na skarpach (w celu zabezpieczenia zboczy skarp), deskowanie, zbrojenie i betonowanie obiektów mostowych. Betonowane są fundamenty, ale też podpory. Zaawansowanie prac jest różne, na różnych obiektach. W tym sezonie zimowym żaden z wykonawców nie ogłosił przerwy w pracach. Pracowali przez cały ten okres.

Źródło: GDDKiA Oddział Kraków