Metrostav – czeska grupa specjalizująca się w realizacji projektów budowlanych i infrastrukturalnych – wybuduje prawie 6-kilometrowy tunel pomiędzy fiordami Dýrafjörður i Arnarfjörður.

Trzeci kontrakt czeskiej spółki w tym kraju.
Metrostav – czeska grupa specjalizująca się w realizacji projektów budowlanych i infrastrukturalnych – wybuduje prawie 6-kilometrowy tunel pomiędzy fiordami Dýrafjörður i Arnarfjörður wraz z towarzyszącymi mostami oraz drogami dojazdowymi o łącznej długości 7,8 km.

Projekt wart 49 mln euro to już trzecia inwestycja realizowana przez Metrostav na Islandii. Tunel na północy wyspy ma pomóc okolicznym mieszkańcom w bezpiecznej komunikacji przez cały rok, niezależnie od panujących warunków atmosferycznych – drogi w tym rejonie są nieprzejezdne w czasie zimy. Projekt realizowany w formule joint venture przez Metrostav oraz lokalną spółkę Suðurverk rozpoczął się w maju 2017 roku, a zakończenie budowy planowane jest we wrześniu 2020 roku.

Metrostav wybuduje tunel pomiędzy fiordami Dýrafjörður oraz Arnarfjörður:
- Całkowita długość tunelu to 5,6 km.
- Powstanie łącznie 7,8 km mostów oraz dróg dojazdowych.
- Wykorzystane zostanie ok. 17 tys. m3 betonu.
- Wykonawca użyje ok. 74 km kabli elektrycznych.

Metrostav specjalizuje się w budowie tuneli drogowych oraz towarzyszącej im infrastruktury w trudnych warunkach geologicznych – a właśnie takie towarzyszą wielu inwestycjom w krajach skandynawskich. Tunel między fiordami Dýrafjörður i Arnarfjörður to już trzecia inwestycja tego typu realizowana przez Metrostav na Islandii – po projektach Hedinsfjardargöng na północy i Norðfjarðargöng na wschodzie wyspy.

Z powodzeniem prowadzimy również inwestycje infrastrukturalne w innych państwach skandynawskich: Finlandii, Szwecji oraz Norwegii. Najnowszy projekt realizowany na północy wyspy ma za zadanie umożliwić sprawne podróżowanie mieszkańcom regionu w czasie ciężkich zim. Doświadczenia z prac przy poprzednich inwestycjach na Islandii z pewnością okażą się kluczowe dla terminowej realizacji projektu” – mówi Martin Kulhavý członek zarządu Metrostav Polska i z-ca dyrektora ds. realizacji kontraktów w Polsce.

W Polsce Metrostav realizuje zaawansowane technicznie projekty tj.:

- Most na Wyspie Sobieszewskiej,

- Trasa ekspresowa S7: Koszwały – Nowy Dwór Gdański,

- Modernizacja węzła ulic Marsa i Żołnierskiej.

Do tej pory polski oddział firmy Metrostav odpowiedzialny był również za realizację:

- Drogi S8: węzeł Powązkowska – węzeł Modlińska wraz z Mostem Gen. S. Grota-Roweckiego w Warszawie:

- Budowy nowej przeprawy mostowej na Przemszy na trasie Kraków – Chełmek (woj. Małopolskie, droga wojewódzka nr 780) – inwestycja została zakończona w listopadzie 2013 roku

- Projektu modernizacji budowli i urządzeń zbiornikowych wraz z budową innych obiektów w ramach projektu: „Modernizacja zbiornika wodnego Nysa w zakresie bezpieczeństwa przeciwpowodziowego - etap I”.

Metrostav z powodzeniem realizuje skomplikowane inwestycje na terenie całej Europy – spółka odpowiada m.in. za wykonanie dwóch tuneli technologicznych obwodnicy autostradowej w szwedzkim Sztokholmie, które powstają we współpracy joint venture pomiędzy Subterra – spółką zależną Metrostav SA – i słowacką firmą STI. Ponadto Metrostav jest wykonawcą tunelu drogowego w Norwegii oraz dwóch tuneli drogowych na Islandii. W ramach trzeciej inwestycji w Finlandii, Metrostav – w konsorcjum z lokalną firmą Destia Oy – wybuduje dwa tunele metra w Helsinkach – każdy o długości 1,4 km. Wartość tego kontraktu wynosi ok. 18 milionów euro. Zakończenie robót planowane jest na pierwszy kwartał 2018 roku.

Skuteczne działania na rynkach międzynarodowych mają solidne fundamenty wypracowane na czeskim rynku budowlanym. Metrostav odpowiada m.in. za przebudowę portu lotniczego im. Vaclava Havla, przedłużenie linii A praskiego metra (wartość kontraktu 873 mln euro) i realizację największej inwestycji mieszkaniowej w historii Czech – Residence Garden Towers (wartość kontraktu 72 mln euro). Ponadto w grudniu 2014 roku spółka oddała do użytku pierwszą część projektu Blanka w czeskiej Pradze. Inwestycja Blanka jest obecnie największym tunelowym miejskim projektem w Europie.

Źródło: materiały prasowe Wykonawcy

Fot. źródło: materiały prasowe Wykonawcy