26 czerwca 2017 r., minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk, w krakowskim oddziale GDDKiA, podpisał dwa aneksy do programów inwestycyjnych

26 czerwca 2017 r., minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk, w krakowskim oddziale GDDKiA, podpisał dwa aneksy do programów inwestycyjnych: obwodnicy Zabierzowa w ciągu DK 79 oraz odcinka „ Zakopianki „ Rdzawka – Nowy Targ, stwierdzając, że jest to rozwiązanie na uciążliwość przejazdu na Podhale, a także na poprawę bezpieczeństwa i płynności ruchu.

Obwodnica Zabierzowa

Zgodnie z przeprowadzonymi badaniami natężenia ruchu w 2015 r. średnio na dobę przejeżdża 19 250 pojazdów, na odcinku drogi krajowej nr 79 Modlniczka – Zabierzów oraz 14 647 pojazdów na odcinku Zabierzów – Krzeszowice.
Obwodnica ma obejmować swoim zasięgiem miejscowości, przez które przebiega droga krajowa nr 79: część miejscowości Modlniczka (gmina Wielka Wieś), Zabierzów, Kochanów i część miejscowości Niegoszowice (gmina Zabierzów). Droga o długości 10,17 km, ma zostać wykonana w klasie GP, co ma na celu zminimalizowanie występowania punktów kolizyjnych, takich jak skrzyżowania oraz zapewnić obsługę terenów przyległych przy jednoczesnej ochronie środowiska naturalnego. Ma to ograniczyć również natężenie ruchu i zmniejszenie natężenia hałasu na obszarze zurbanizowanym.
Powstaną także 3 skrzyżowania, tunel dwukomorowy z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku o długości 370 m, 13 obiektów mostowych ( mosty, wiadukty, estakady)
Formuła realizacji to „projektuj i buduj” a czas przewidywany na realizację to lata 2021 do 2023.

Droga krajowa nr 47 na odc. Rdzawka – Nowy Targ

Podhale, ze względu na bardzo duże zainteresowanie pod względem turystycznym, musi borykać się z problemem dużego natężenia ruchu drogowego. Stąd też budowa drogi ekspresowej do Rabki Zdroju oraz drogi dwujezdniowej nr 47 do Chabówki uzasadniają kontynuację budowy odcinka dwujezdniowego do Nowego Targu, gdzie krzyżują się drogi krajowe nr 47 i 49 oraz droga wojewódzka w kierunku Czarnego Dunajca.
Dzięki temu, uzyskane zostanie szybsze i bezpieczniejsze połączenie Podhala z innymi regionami kraju, gdzie natężenie ruchu, zgodnie z pomiarami w 2015 r., jest na poziomie 14 007 – 18 082 pojazdów/dobę przy jednoczesnym wzroście w okresie ferii, wakacji czy dni wolnych.

Inwestycja obejmuje budowę dwujezdniowej drogi klasy GP o długości 16,136 km, o szerokości jezdni 2x3,50m, czterech węzłów drogowych: Obidowa, Klikuszowa, Nowy Targ Zachód, Nowy Targ Południe, 22 obiektów inżynierskich ( mosty, wiadukty, estakady).
Dzięki podpisaniu aneksu do programu inwestycyjnego po wakacjach zostanie ogłoszony przez Oddział GDDKiA w Krakowie przetarg na realizację robót w trybie „projektuj i buduj”.

Źródło: GDDKiA
Foto źródło: GDDKiA