371 mln zł, zostanie przeznaczone na modernizację trasy kolejowej Częstochowa – Zawiercie, której podejmie się PKP Polskie Linie Kolejowe S.A

Podniesienie standardu podróży oraz umożliwienie przewozu towarów w obszarze województwa śląskiego, a także w relacjach między regionalnych, to główne cele inwestycji.

20 lipca 2017 roku, w Śląskim Urzędzie Wojewódzkim, PKP Polskie Linie Kolejowe S. A., podpisały umowę na zaprojektowanie oraz wykonanie prac budowlanych na odcinku Częstochow- Zawiercie, który stanowi ostatni modernizowany fragment trasy kolejowej z Warszawy do Katowic – tzw. „Wiedenki”.

- Podpisana dzisiaj umowa na modernizację linii kolejowej Częstochowa –Zawiercie ma bardzo duże znaczenie dla Śląska. Kolej zwiększa komfort i bezpieczeństwo na trasie ważnej dla regionu i Polski. Dzięki temu mieszkańcy skorzystają z lepszych podróży i wygodnych stacji m.in. w Myszkowie i Poraju. Sprawniejszy będzie, tak ważny dla regionu, przewóz ładunków – mówi Mariusz Trepka, wicewojewoda śląski.

Pasażerowie zyskają 10 stacji, na trasie o długości 44 km. Przebudowie zostaną poddane perony na stacjach w Myszkowie oraz Poraju, co zwiększy komfort podróżowania. Przystanki Częstochowa Raków, Korwinów, Masłońskie Natalin, Żarki Letnisko, Myszków Nowa Wieś, Myszków Światowit, Myszków Mrzygłód i Zawiercie Borowe Pole, wyposażone zostaną w nowe wiaty, ławki oraz oświetlenie, monitoring i system informacji pasażerskiej. Ponadto, stacje zostaną dostosowane, by spełniały odpowiednie warunku do korzystania przez osoby o ograniczonych możliwościach poruszania się. Przystanki Żarki Letnisko i Myszków Mrzygłód oraz Poraj, zyskają przejścia podziemne.

Nowy wiadukt kolejowy, który powstanie w Częstochowie, stanowi dla mieszkańców bardzo ważny element inwestycji. Powstanie on na drodze krajowej nr 46, a nowe bezkolizyjne skrzyżowanie zastąpi przejazd na ul. Bugajskiej. Takie rozwiązanie usprawni komunikację i ograniczy korki na drodze krajowej nr 1 łączącej północ (Gdańsk) z południem (Zwardoń). Wiąże się to z istotna poprawa bezpieczeństwa w ruchu kolejowym.

W ramach realizacji inwestycji wymienionych zostanie około 90 km torów oraz sieci trakcyjnej, przebudowanych zostanie 18 mostów i przeprawa nad rzeką Stradomką w Częstochowie, która uprzednio zostanie rozebrana, a przejazdy kolejowe zyskają sygnalizację.

Efektem inwestycji, której realizacja przypada na lata 2018 – 2020, będzie skrócenie czasu przejazdu o około 10 minut na remontowanym odcinku. Pociągi pasażerskie będą mogły poruszać się z prędkości do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h.

Ponadto, inwestycja zostanie objęta Paktem Uczciwości - czyli pilotażowym programem organizowanym przez Komisję Europejską, którego obserwatorem społecznym jest Fundacja Batorego. Cel programu to zapewnienie wszelkich prawidłowości oraz sprawnej realizacji zamówienia publicznego, co pozwoli na osiągnięcie jak najwyższych standardów.


Źródło: materiały prasowe PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Fot.: materiały prasowe PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.