Astaldi S.p.A. i Ghella S.p.A. wygrały przetarg na zaprojektowanie i budowę tunelu w Świnoujściu. Umowa ma zostać podpisana na początku 2018 roku, a tunel powinien być gotowy w ciągu czterech lat.

Najczęściej pojawiające się pytanie brzmi: dlaczego zdecydowano się na tunel a nie most łączący wyspy Uznam i Wolin? Odpowiedzi udziela Barbara Michalska, I zastępca prezydenta Miasta Świnoujścia:

- To musiałby być najwyższy most w Europie, a przy takim ułożeniu to pewnie i na świecie, bo mamy połączenie portów w Świnoujściu i w Szczecinie.

Obecnie do transportu między wyspami Uznam i Wolin wykorzystywane są przeprawy promowe. - To setki, tysiące ludzi, którzy każdego dnia muszą przeprawić się na drugą stronę. Weryfikowali nas eksperci. Wykonaliśmy mnóstwo analiz, to była mrówcza robota. Musieliśmy udowadniać, że wymiar naszej inwestycji nie jest tylko lokalny, bo gdyby taki był, to dawno w Świnoujściu powstałby most mówi Barbara Michalska.

Tunel w Świnouściu będzie miał długość 1,44 km. Zostanie wydrążony z wykorzystaniem maszyny TBM. Średnica wewnętrzna tunelu będzie mieć 12 m, a w środku powstanie jezdnia z dwoma pasami ruchu o szerokości 3,5 m każdy poniżej jezdni znajdzie się tunel ewakuacyjny.

Tunel w Świnoujściu będzie drugim podwodnym tunelem drogowym w Polsce. W 2016 r. tego typu przeprawę udostępniono w Gdańsku pod Martwą Wisłą. Gdański tunel również drążono maszyną TBM.

Źródło: www.inzynieria.com

Już w zeszłym roku Barbara Michalska udzieliła nam wywiadu, w którym opowiadała m.in. o tym, w jakich warunkach będzie drążony ten tunel. Na trasie przewiertu występują głównie piaski nasypowe o zróżnicowanym stanie zagęszczenia: eoliczne, morskie i rzeczne piaski drobne  mówiła.



Czytaj więcej na: https://inzynieria.com/wpis-branzy/wiadomosci/7/50572,swinoujscie-dlaczego-tunel-a-nie-most © inzynieria.com