Inwestorem budowy tunelu średnicowego w Łodzi są PKP Polskie Linie Kolejowe, a prace zrealizuje konsorcjum firm Energopol Szczecin oraz Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego.

Budowa tunelu średnicowego to kolejny etap udrażniania Łódzkiego Węzła Kolejowego. W pierwszej kolejności wybudowano tunel kolejowy na odcinku Łódź Widzew–Łódź Fabryczna wraz z nowym dworcem kolejowym na stacji Łódź Fabryczna.

- Naszym celem jest kolej bezpieczna, komfortowa i punktualna, a przy tym kolej nowoczesna. Dzisiejszy dzień przybliża nas do tego celu. Łączymy Polskę dzięki modernizacji istniejących i budowie nowych tras kolejowych i drogowych – mówi minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk.

- Kontynuacja projektu i budowa tunelu kolejowego pod Łodzią to tworzenie spójnej sieci kolejowej w Polsce i zwiększanie możliwości wykorzystania kolei w aglomeracjach. To realizacja celów Krajowego Programu Kolejowego. Po wybudowaniu tunelu, czas przejazdu pociągiem przez centrum miasta na osiedla będzie nieosiągalny dla innych środków transportu. W efekcie znacznie ułatwimy mieszkańcom podróże w mieście i kraju - dodaje Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK.

Tunel średnicowy będzie składał się z: 3-kilometrowego tunelu dwutorowego oraz czterech tuneli o jednym torze, których łączna długość wyniesie 4,5 km. Do budowy wykorzystane zostaną trzy metody. W przypadku 3-kilometrowego odcinka użyta zostanie maszyna TBM (ang. Tunnel Boring Machine), 4,2 km powstanie metodą odkrywkową, a najkrótszy odcinek – około 0,3 km – metodą górniczą.

Wszystkie prace powinny zakończyć się w grudniu 2021 r.

Źródło: http://mib.gov.pl