Mosty wydanie nr 2/2020
Mosty wydanie nr 2/2020

W numerze m.in.: północna nitka mostu Lecha w Poznaniu odnowiona, budownictwo w dobie zmian – wywiad z prof. dr. hab. inż. Zbigniewem Kledyńskim, prezesem Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa, beton w budownictwie mostowym, utrzymanie oraz naprawa obiektów mostowych w zakresie łożysk i urządzeń dylatacyjnych, nasuwanie mostu nad Kanałem Kędzierzyńskim, most Niepodległości w Dzierżoniowie, II Forum „Beton w drogownictwie”, Forum Obiektów Infrastruktury Mostowej i Tunelowej, wzmacnianie podłoża i fundamentowanie 2020.

Aktualności

Aktualności

Początek inwestycji w Czechowicach-Dziedzicach, współpraca GDDKiA z wykonawcami podczas pandemii, European Technical Coatings Congress, współistnienie dróg i lotnisk z infrastrukturą towarzyszącą, jedenasta edycja konferencji Dni Betonu, „łabędzia” kładka powstanie w Walii, stan obiektów mostowych.

Seminaria Warsztatowe – Drogi Publiczne

5-6 lutego 2020 r. w miejscowości Ruciane-Nida odbyła się druga edycja Seminarium Warsztatowego – Drogi Publiczne, zorganizowana przez „Magazyn Autostrady” i czasopismo „Mosty”. Pierwsza edycja odbyła się 10-11 grudnia 2019 r. i obejmowała województwa: lubelskie, małopolskie, podkarpackie oraz świętokrzyskie.

Realizacja numeru

Północna nitka mostu Lecha w Poznaniu odnowiona

Most Lecha stanowi jedną z głównych przepraw przez Wartę w Poznaniu. Jest to obiekt składający się z dwóch niezależnych mostów. Pierwsza, północna nitka, powstała w latach 50. XX w. W latach 90. została wybudowana południowa konstrukcja. Właśnie zakończyła się przebudowa nitki północnej, której stan techniczny nie pozwalał na remont, dlatego podjęto decyzję o wybudowaniu nowej konstrukcji, która musiała spełniać kilka istotnych warunków i być dopasowana do nitki południowej.

Wywiad

Budownictwo w dobie zmian

Ten rok już od początku wydawał się dla branży budowlanej przełomowy – została przyjęta nowelizacja Ustawy Prawo budowlane, która wprowadza wiele nowości, ale też sporo jest w niej niejasnych zapisów. Wydawało się, że będzie to temat przewodni na wiele miesięcy. Jednak sytuacja epidemiczna w sposób nagły wpłynęła gwałtownie na większość sektorów gospodarki, choć wydaje się, że budownictwo na razie skutecznie się broni. Na pytanie, jaka jest dziś sytuacja branży budowlanej, odpowiada prof. dr hab. inż. Zbigniew Kledyński, prezes Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa.

Inwestycje mostowe PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. od kilku lat prowadzą intensywne prace – zarówno modernizując obiekty, jak i budując nowe. W zeszłym roku do eksploatacji oddano ponad 150 mostów, plany na ten rok wyglądają podobnie. O nowych obiektach, projektach i planach opowiedział nam Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Temat numeru

Dobór cementu do betonu samozagęszczalnego

W artykule przedstawiono uwarunkowania i wymagania związane z doborem cementu do samozagęszczalnych betonów konstrukcyjnych stosowanych w budownictwie drogowym i mostowym. Wykazano możliwość stosowania szerokiej gamy cementów, co pozwala dobrze dostosować właściwości betonu samozagęszczalnego do warunków jego wykonania i eksploatacji.

Kształtowanie trwałości napowietrzonego i upłynnionego betonu samozagęszczalnego w budownictwie komunikacyjnym w klasie ekspozycji środowiska XF

W artykule analizowane są wyniki badań stabilności napowietrzenia betonu samozagęszczalnego (SCC) w zależności od rodzaju domieszki upłynniającej (superplastyfikatora), a także od temperatury mieszanki betonowej. Wpływ rodzaju domieszki upłynniającej został także zweryfikowany na podstawie badania parametrów porów powietrznych stwardniałego betonu.

Technologie

Innowacyjne prefabrykaty łukowe o podwyższonej trwałości przeznaczone dla budownictwa komunikacyjnego. Cz. I. Badania porównawcze prefabrykatu żelbetowego

Od lipca 2018 r. do listopada 2019 r. firma OPTEM wraz z Zakładem Dróg i Mostów Politechniki Rzeszowskiej realizowały projekt badawczy pt.: „Innowacyjne prefabrykaty łukowe o podwyższonej trwałości przeznaczone dla budownictwa komunikacyjnego”, którego celem było opracowanie nowego prefabrykatu łukowego optemARCH. W rezultacie otrzymano znacząco ulepszony wyrób budowlany charakteryzujący się mniejszym ciężarem oraz podwyższoną odpornością na korozję.

Diagnostyka i utrzymanie

Utrzymanie oraz naprawa obiektów mostowych w zakresie łożysk i urządzeń dylatacyjnych

Elementy wyposażenia i konstrukcji obiektów mostowych narażone są na liczne czynniki, które pogarszają ich stan w czasie eksploatacji. W związku z tym nieuniknione jest zmierzenie się z problemami utrzymaniowymi oraz przeciwdziałanie niekorzystnym zjawiskom w celu wydłużenia żywotności i utrzymania estetyki obiektu mostowego oraz zapewnienia komfortu użytkownikom.

Realizacje

Budowa prefabrykowanego żelbetowego mostu kolejowego w ciągu LKE 59

Prefabrykowane mosty żelbetowe nie są nowością na polskim rynku infrastrukturalnym. Zwyczajowo najczęściej stosuje się prefabrykowane ustroje nośne, instalując je na przygotowanych wcześniej podporach. Prefabrykowane konstrukcje łukowe od niedawna są znowu stosowane coraz częściej. W niniejszym artykule zaprezentowany zostanie proces budowy mostu kolejowego w km 132 + 419 w ciągu LKE 59 z wykorzystaniem elementów ramownicowych technologii Con/ Span.

Nasuwanie mostu nad Kanałem Kędzierzyńskim

67-metrowy i 300-tonowy most został zamontowany między Sławięcicami i Kędzierzynem- Koźlem. Znajduje się on na linii kolejowej nr 199 w km 59 + 274. Dzięki niemu poprawi się przejazd i transport towarów nad Kanałem Kędzierzyńskim. Na szczególną uwagę zasługuje jednak także niezwykła operacja demontażu starego obiektu.

Most Niepodległości w Dzierżoniowie

Most nad rzeką Piławą w ciągu ulicy Sienkiewicza w Dzierżoniowie został wybudowany w 1903 r. Jego stan przez lata się pogarszał, dlatego zapadła decyzja o remoncie i przywróceniu dawnej świetności. Obecnie ponadstuletni most zwraca uwagę m.in. odnowionymi kamiennymi balustradami.

Projektowanie

Czy nowa organizacja będzie skutecznie wspierać interesy projektantów i inżynierów?

Związek Ogólnopolski Projektantów i Inżynierów to nowa inicjatywa, która powstała na początku roku. Za cel stawia sobie ochronę interesów projektantów i inżynierów, którzy dotychczas nie mieli swojego stowarzyszenia zajmującego się tylko ich pozycją w całym procesie inwestycyjnym. Jakie były powody powstania, jakie są plany i cele na przyszłość i jak obecna sytuacja wpłynęła na organizację? Odpowiedzi na te wszystkie pytania udzieliła nam prezes Związku Anna Oleksiewicz.

Budownictwo tunelowe

Wiadomości tunelowe

Przekop pod tunele Trasy Łagiewnickiej, ponad 90% oszczędności dzięki wymianie oświetlenia w tunelach i przejściach podziemnych w Warszawie, metro w Krakowie, trwa budowa tunelu średnicowego w Łodzi.

Dobór systemu wentylacji w tunelu drogowym w warunkach pożaru – cz. I

Tunele drogowe pełnią ważną funkcję w infrastrukturze drogowej, umożliwiając pokonywanie przeszkód terenowych podczas prowadzenia szlaków komunikacyjnych. Stanowią one także źródło potencjalnego niebezpieczeństwa w przypadku wystąpienia pożaru. Istotną rolę pełni system wentylacji, który ma za zadanie umożliwić bezpieczną ewakuację użytkowników i działanie służb ratunkowych. Właściwy dobór systemu wentylacji jest kluczowym zagadnieniem w projektowaniu tuneli.

Relacje

II Forum „Beton w drogownictwie”

W ostatnich dosłownie godzinach przed wybuchem pandemii spowodowanej koronawirusem w Ostródzie odbyło się II Forum „Beton w drogownictwie”. Warto zapamiętać z tej konferencji kilka ważnych wniosków.

Nowa era budownictwa okiem praktyków

The Westin Warsaw odbyła się XI edycja konferencji „Infrastruktura Polska i Budownictwo” zorganizowana przez Executive Club.

Forum Obiektów Infrastruktury Mostowej i Tunelowej za nami

3-4 marca br. odbyło się organizowane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR i redakcję portalu rynekinfrastruktury. pl I Forum Obiektów Infrastruktury Mostowej i Tunelowej.

Wzmacnianie podłoża i fundamentowanie 2020

5.03.2020 r., tradycyjnie w warszawskim Domu Technika NOT, po raz dziewiętnasty odbyło się seminarium geotechniczne zorganizowane przez Instytut Badawczy Dróg i Mostów oraz Polskie Zrzeszenie Wykonawców Fundamentów Specjalnych.


W związku z wejściem w dniu 25 maja 2018 roku nowych przepisów w zakresie ochrony danych osobowych (RODO), chcemy poinformować Cię o kilku ważnych kwestiach dotyczących bezpieczeństwa przetwarzania Twoich danych osobowych. Prosimy abyś zapoznał się z informacją na temat Administratora danych osobowych, celu i zakresu przetwarzania danych oraz poznał swoje uprawnienia. W tym celu przygotowaliśmy dla Ciebie szczegółową informację dotyczącą przetwarzania danych osobowych.
Wszelkie informacje znajdziesz tutaj.
Zachęcamy również do zapoznania się z naszą nową Polityką Prywatności.
W przypadku pytań zapraszamy do kontaktu z naszym Inspektorem Ochrony Danych Osobowych pod adresem iodo@elamed.pl

Zamknij