Powstające w Polsce obiekty mostowe bezsprzecznie prezentują coraz wyższy poziom – stosowane są coraz nowocześniejsze technologie i rozwiązania, które dotąd były w naszym kraju zepchnięte na margines. Z dumą obserwuję, jak wznoszone są kolejne mosty, które z powodzeniem mogą konkurować z tymi powstającymi w Europie, a nawet na świecie. Nasi konstruktorzy wyspecjalizowali się w stosowaniu innowacyjnych technologii, np. nasuwania podłużnego, technologii wykonania ustroju nośnego mostu typu extradosed, technologii betonowania nawisowego i innych. Warto też podkreślić, że rozpiętość najdłuższego przęsła oddawanych do użytku obiektów coraz częściej przekracza 100, 200 a nawet 300 m! Polską wielką trójkę otwiera będący jeszcze w budowie most Wschodni w Toruniu (rozpiętość najdłuższego przęsła: 270 m), na drugim miejscu plasuje się most Krasińskiego w Warszawie (rozpiętość najdłuższego przęsła: 277 m), zdecydowanym zwycięzcą jest most Solidarności w Płocku o rozpiętości najdłuższego przęsła wynoszącego 375 m! Płocki most Solidarności bezapelacyjnie wygrywa w rankingu na rozpiętość najdłuższego przęsła nie tylko w Polsce, ale jest również rekordzistą w całej Europie Środkowo-Wschodniej. Powinniśmy promować polską myśl mostową i inżynierską, bo naprawdę mamy z czego być dumni. Powinniśmy pokazywać naszym rodakom, jak zmienia się nasza infrastruktura drogowo-mostowa, i że te zachodzące zmiany są na najwyższym światowym poziomie. I to nie tylko pod względem konstrukcyjnym. Budując nowe obiekty, nie zapominamy o ochronie środowiska. Powstaje coraz więcej przepustów i przejść dla zwierząt. Projektanci dokładają wszelkich starań, aby przyjęte rozwiązania środowiskowe były nie tylko funkcjonalne, ale również estetyczne i dobrze wpisywały się w otaczający krajobraz, co bezsprzecznie urozmaica długie godziny spędzane w podróży. Ostatnie dwa miesiące obfitowały w różnego rodzaju wydarzenia branżowe – te większe, i te mniejsze. Na podstawie prezentowanych tam referatów, napływających do redakcji zgłoszeń do konkursu im. Maksymiliana Wolfa oraz informacji przekazywanych przez różne media muszę stwierdzić, że to mostowcy są naszą prawdziwą reprezentacją narodową.
Opis wyzwań projektowych, rozwiązań technologii wykonania, receptur, wyników badań i pomiarów dokonywanych w trakcie realizacji oraz ich analizy z wnioskami stanowi treść niniejszego artykułu. Autorzy bezpośrednio zaangażowani w ten projekt mają nadzieję, że pozytywne doświadczenia zebrane podczas wykonywania opisanej konstrukcji pozwolą na rozwój technologii betonów samozagęszczalnych oraz ich śmielsze wykorzystanie w budownictwie mostowym.
Artykuł jest próbą przybliżenia zagadnień związanych z napowietrzeniem betonów drogowo-mostowych – właściwym oraz patologicznym, a tym samym wskazania problemu, jaki pojawia się po spełnieniu wyspecyfikowanych właściwości mieszanek betonowych.
W niniejszym artykule przedstawiono zastosowanie kolumn wykonanych w technologii wgłębnego mieszania gruntu na mokro wet Deep Soil Mixing (DSM). Autor omawia proces wdrażania oraz liczne zalety wynikające z zastosowania tej technologii na obiektach inżynierskich autostrady A1.
W artykule autorka przedstawia technologię wytwarzania prefabrykowanych belek mostowych typu T i wymagania stawiane wytworzeniu tego typu elementów. Następnie prezentuje przykład zastosowania wcześniej omówionych belek – w ramach przebudowy wiaduktów nad drogą ekspresową S1 na południu Polski, w Sosnowcu.
Metoda nasuwania wzdłużnego jest metodą powszechnie stosowaną przy realizowaniu sprężonych obiektów mostowych w Polsce. W swoim zakresie stosowania, czyli dla obiektów o znacznych długościach oraz powtarzalnych wymiarach przęseł, jest metodą często wybieraną przez wykonawców.
W artykule przedstawiono technologię naprawy segmentowej jezdni mostu. Na nawierzchnię jezdni zastosowano uretan modyfikowany asfaltem. Nawierzchnia jest dwuwarstwowa o trwałych właściwościach przeciwpoślizgowych, dodatkowo tłumiących hałas przejeżdżających pojazdów.
17 listopada 2011 r. w gmachu Filharmonii Krakowskiej im. Karola Szymanowskiego odbyła się uroczysta gala wręczenia Nagród im. Sebastiana Sierakowskiego „Pontifex Cracoviensis”, które są przyznawane osobom zaangażowanym w rozwój polskiego mostownictwa. Konkurs już po raz trzeci został zorganizowany przez zarząd Małopolskiego Oddziału Związku Mostowców RP.
24-25 listopada 2011 r. odbyły się „Wrocławskie Dni Mostowe”, które zorganizowane były pod hasłem: „Aktualne realizacje mostowe”. Celami tegorocznego seminarium były przybliżenie współczesnych rozwiązań projektowych i technologii budowy oraz wskazanie przyczyn opóźniających procesy inwestycyjne w obszarze infrastruktury liniowej.