Mosty wydanie nr 3/2012
Mosty wydanie nr 3/2012

Współczesna inżynieria mostowa musi sprostać wielu wyzwaniom – chodzi już nie tylko o ciekawy, realny do zrealizowania projekt, ale również o jego cenę i krótki czas wykonania. Z tego względu kluczowym czynnikiem w sprawnej i ekonomicznej realizacji inwestycji jest szeroko rozumiana technologia. Ważną rolę odgrywają tu m.in.: dobór odpowiednich materiałów, urz inżynierowie i projektanci muszą stale podnosić swoje kwalifikacje i poszerzać wiedzę. Jednym ze sposobów jest uczestnictwo w konferencjach, seminariach czy szkoleniach. Tematyka spotkań organizowanych w ostatnim kwartale dotyczyła ważnych i aktualnych zagadnień, takich jak diagnostyka i utrzymanie mostów czy technologia sprężania. Wpisując się w ten trend, redakcja magazynu „Mosty” podjęła się organizacji trzeciej już konferencji, która w tym roku w całości poświęcona będzie innowacyjnym rozwiązaniom w branży drogowo-mostowej. Podczas zaplanowanych dwóch sesji zaproszeni eksperci podzielą się swoją rozległą wiedzą z zakresu m.in. hydroizolacji mostowej XXI wieku, betonów BPR w konstrukcjach mostowych czy zespolonych dźwigarów z kształtowników walcowanych. Konferencja odbędzie się 9 maja br. podczas targów AUTOSTRADA-POLSKA w hotelu Tęczowy Młyn w Kielcach. Serdecznie Państwa zachęcam do współtworzenia naszej inicjatywy i uczestnictwa w niej, a wszelkie opinie będą dla nas źródłem bezcennej wiedzy przy kolejnych tego typu przedsięwzięciach. Więcej informacji oraz szczegółowy program znajdą Państwo na stronie www.konferencja.autostrady.elamed.pl. Również pod kątem innowacyjnych technologii został przygotowany aktualny numer dwumiesięcznika „Mosty”. Przeczytają w nim Państwo m.in. o zaletach i wadach betonów nowej generacji (str. 14) oraz o nowościach technologicznych w dziedzinie sprężania i podwieszania konstrukcji (str. 22). Życzę udanej lektury!

Wydarzenia

Wydarzenia

Temat numeru

Betony nowej generacji - zalety i wady

W niniejszym artykule autor dokonuje przeglądu betonów nowej generacji, z uwzględnieniem ich zalet i wad. Szczegółowo opisuje właściwości oraz zastosowanie poszczególnych odmian betonów, które na większą bądź mniejszą skalę stosowane są w budownictwie mostowym w funkcji głównego materiału konstrukcyjnego lub jako materiał pomocniczy.

Nowści technologiczne w dziedzinie sprężania i podwieszania konstrukcji

Autor przedstawia zalety stosowania konstrukcji betonowych, które w porównaniu z konstrukcjami stalowymi są łatwiejsze i tańsze w utrzymaniu. Te sprzyjające dla rozwoju betonu sprężonego warunki znajdują potwierdzenie w znaczącym postępie, jaki dokonał się w dziedzinie technologii sprężania w świecie i w Polsce. Dotyczy to także technologii pochodnych, w szczególności systemów linowych dla mostów podwieszonych.

Materiały

Mostowe bariery ochronne - podstawowe informacje

Drogowe i mostowe bariery ochronne są jednym z podstawowych urządzeń ruchu drogowego, a ich głównym zadaniem jest zapewnienie bezpieczeństwa uczestnikom tego ruchu. W niniejszym artykule autorzy prezentują podstawowe zagadnienia i definicje barier ochronnych z uwzględnieniem materiałów konstrukcyjnych, z których są one wykonane. W kolejnym numerze magazynu „Mosty” zostaną szczegółowo omówione podstawy prawne regulujące stosowanie barier ochronnych na obiektach mostowych.

Kolektory odwodnień obiektów inżynierskich

W niniejszym artykule autor prezentuje podstawowe informacje dotyczące kolektorów stosowanych przy odwodnieniach obiektów mostowych, uwzględniając m.in. ich kolorystykę, średnice oraz materiały, z których są wykonywane. Prócz wymienionych właściwości istotny jest ostateczny odbiór prac, na który składa się m.in. przeprowadzenie próby szczelności i drożności kolektora.

Projektowanie

Praktyczne aspekty projektowania jednoprzęsłowych mostów ramowych

W niniejszym artykule autorzy zaprezentowali charakterystykę jednoprzęsłowych mostów ramowych, w których zastosowanie specjalistycznych oprogramowań znacznie ułatwiło pracę konstruktorom.

Technologie

Zastosowanie kolumn DSM i Soilcrete® przy posadowieniu wiaduktów drogowych w Warszawie

W niniejszym artykule przedstawiono przykłady zastosowania technologii DSM oraz iniekcji strumieniowej Soilcrete® (Jet Grouting) dla wzmocnienia podłoża pod fundamenty dwóch obiektów w Warszawie. Szczegółowy opis metody DSM oraz jej zastosowanie do posadowienia obiektów inżynierskich autostrady A1 opisano w numerze 1/2012 magazynu „Mosty” (1).

Najszybszy i najbardziej wymagający montaż cięgien podwieszających w Polsce - most Rędziński we Wrocławiu

W niniejszym artykule autorzy prezentują szczegóły konstrukcyjne systemu podwieszania Freyssinet HD2000, który był już wielokrotnie stosowany na całym świecie (m.in. w Hongkongu, Grecji i we Francji), oraz metody montażu cięgien mostu Rędzińskiego we Wrocławiu.

Problemy przy spawaniu stali stosowanych na konstukcje mostowe

W artykule scharakteryzowano pęknięcia gorące, zimne i lamelarne, jakie mogą powstawać w procesie spawania stali konstrukcyjnych niestopowych stosowanych na konstrukcje mostowe oraz omówiono przyczyny ich powstawania i środki zaradcze w celu ich uniknięcia.

Raport

Budowa mostu drogowego w Toruniu wraz z drogami dojazdowymi

5.11.2010 r. na pl. Daszyńskiego w Toruniu razem z generalnym wykonawcą łopatę wbili przedstawiciele władz miasta i województwa, mieszkańcy oraz dziennikarze. Obecnie budowa mostu w Toruniu jest na półmetku, a niniejszy artykuł stanowi raport podsumowujący postępy prac.

Konkurs mostowy

Kładka dla pieszych w Pcimiu - okiem projektantów

Niniejszy artykuł otwiera cykl, którego celem jest przybliżenie Państwu nagrodzonych obiektów w konkursie mostowym im. Maksymiliana Wolfa, organizowanym corocznie przez redakcję magazynu „Mosty”. Projektanci: Ewa Przybyłowicz i Andrzej Mikulaścik z firmy Wanta Projektowanie Dróg i Mostów, zdradzają, jak przebiegał proces projektowy kładki dla pieszych w Pcimiu.

Wywiad

Mamy do wybudowania jeszcze wiele dróg...

Trudno jest sobie wyobrazić nowoczesne budownictwo mostowe bez chemii budowlanej – bez powłok ochronnych na beton, wzmocnień konstrukcji, zabezpieczenia antykorozyjnego stali. Jarosław Mazur, dyrektor techniczno-handlowy, wiceprezes zarządu firmy MEGACHEMIE Research & Technologies SA na dowód tego stwierdzania w rozmowie z Sabiną Szczerbakm przytacza najważniejsze zrealizowane inwestycje i mówi o planach na dalszy rozwój firmy.

Relacje

"Mosty Betonowe - Materiały, Budowa, Diagnostyka i Utrzymanie"

23-24 lutego br. w Jachrance koło Warszawy odbyło się seminarium pt. „Mosty Betonowe – Materiały, Budowa, Diagnostyka i Utrzymanie”. Seminarium zostało zorganizowane przez Zakład Mostów Instytutu Dróg i Mostów Politechniki Warszawskiej przy współpracy z Oddziałem Warszawskim Związku Mostowców Rzeczypospolitej Polskiej. Dwudniowe spotkanie było również okazją do obchodów jubileuszu pracy zawodowej prof. zw. dr hab. inż. Wojciecha Radomskiego.

"Konstrukcje Sprężono KS2012"

21-23 marca br. w Krakowie odbyła się konferencja „Konstrukcje sprężone KS2012”. Celem konferencji była wymiana wiedzy i doświadczeń związanych z szeroko rozumianym tematem sprężania konstrukcji budowlanych, ich wzmacniania z wykorzystaniem technologii sprężania oraz zagadnień projektowania i realizacji podwieszonych i doprężanych obiektów mostowych.

VI Narciarskie Zawody Mostowców

Firma ASIS Sp. z o.o. z Krakowa już po raz szósty zorganizowała zawody w narciarstwie alpejskim, które, jak co roku, cieszyły się dużym zainteresowaniem. Przedstawiciele uczelni, firm wykonawczych i projektowych, a także instytucji, w rodzinnej atmosferze rywalizowali na stoku „Polczakówka”. W tym roku pogoda szczególnie dopisała, a zawodnicy w pełni mogli oddać się białemu szaleństwu. Współorganizatorem zawodów była firma Mosty Katowice Sp. z o.o.


W związku z wejściem w dniu 25 maja 2018 roku nowych przepisów w zakresie ochrony danych osobowych (RODO), chcemy poinformować Cię o kilku ważnych kwestiach dotyczących bezpieczeństwa przetwarzania Twoich danych osobowych. Prosimy abyś zapoznał się z informacją na temat Administratora danych osobowych, celu i zakresu przetwarzania danych oraz poznał swoje uprawnienia. W tym celu przygotowaliśmy dla Ciebie szczegółową informację dotyczącą przetwarzania danych osobowych.
Wszelkie informacje znajdziesz tutaj.
Zachęcamy również do zapoznania się z naszą nową Polityką Prywatności.
W przypadku pytań zapraszamy do kontaktu z naszym Inspektorem Ochrony Danych Osobowych pod adresem iodo@elamed.pl

Zamknij