Mosty wydanie nr 4/2012
Mosty wydanie nr 4/2012

Nieubłaganie zbliża się moment zakończenia programu finansowania przez Unię Europejską inwestycji infrastrukturalnych na lata 2007-2012. Większość obiektów jest już oddana do użytku lub wkrótce będzie. Firmy borykają się z problemami finansowymi, a nowych przetargów jest jak na lekarstwo. Co za tym idzie nastroje w branży są dalekie od optymistycznych. Każdy z nas doskonale zdaje sobie sprawę, że ostatnie 4 lata wzmożonych prac nie zaspokoiły wszystkich potrzeb naszego kraju na nowe drogi, autostrady, mosty czy przeprawy kolejowe. Infrastruktura ciągle jest sektorem, gdzie mamy spore opóźnienia w porównaniu z innymi krajami członkowskimi. W marcu br. firma doradcza PwC oszacowała, że do 2035 roku Warszawa na inwestycje będzie potrzebowała aż 313 mld zł! Wprawdzie największa część tej kwoty to wydatki mieszkaniowe, ale aż 75,7 mld zł – inwestycje transportowe. Dla porównania w przypadku Krakowa suma potrzebnych inwestycji do 2035 roku sięga 137 mld zł, a Wrocławia – 111 mld zł. Te kwoty dają do myślenia. Skąd wziąć pieniądze na potrzebne inwestycje? Czekać na kolejny budżet unijny obowiązujący od 2014 roku? Jest to jakieś wyjście, ale przecież wciąż nie wiadomo, o jakich realnie pieniądzach mówimy(a sądząc po ogólnym kryzysie utrzymującym się już od dłuższego czasu w całej UE, uzasadnione wydają się spekulacje, że kwota ta może znacznie odbiegać od naszych oczekiwań). Trzeba zatem szukać innych sposobów. Finansowanie w formule partnerstwa publiczno-prywatnego mogłoby okazać się dobrym rozwiązaniem. Jest jednak problem – dług publiczny. Obecnie nie ma jasno sformułowanego zapisu, czy zobowiązania wynikające z PPP wliczają się do ogólnego długu, czy też nie, a decyzja ta często zależy od woli urzędnika. Strach, że projekt PPP zwiększy dług publiczny, może powstrzymać samorządy przed inwestycjami. Jeżeli rząd nie podejmie szybko jakichś kroków, to obawiam się, że możemy przegapić naszą szansę, i przestaniemy być „zieloną wyspą” w morzu recesji. Przecież to właśnie inwestycje drogowo-mostowe w znacznej części nas przed nią uchroniły. Poza tym bez bardziej rozwiniętej i lepszej jakościowo sieci drogowej nie mamy szans na duże inwestycje z zagranicy. EURO się skończyło, ale budować musimy dalej. Najwyższa pora pomyśleć, co zrobić, żeby uspokoić branżę i zapewnić pracę na kolejne lata. Bo to inwestycja, która będzie przynosiła zyski przez długie lata.

Wydarzenia

Wydarzenia

Temat numeru

Modelowanie przęseł mostów stalowych w środowisku MES SOFiSTiK

Nowe wyzwania konstrukcyjne i architektoniczne, a także potrzeba uwiarygodnienia istniejących konstrukcji w nowych warunkach eksploatacji wymagają stosowania zaawansowanych teoretycznie technik analizy mechanicznej i wytrzymałościowej. W niniejszym artykule autor prezentuje wirtualne modele numeryczne, które stają się dzisiaj podstawowym środkiem do prowadzenia analiz.

Materiały kompozytowe CFRP stosowane we wzmacnianiu mostów betonowych

W niniejszym artykule autor prezentuje charakterystykę, sposoby aplikacji, zalety i wady oraz przykłady zastosowań materiałów kompozytowych w budownictwie mostowym. W kolejnym numerze magazynu „Mosty” ukaże się druga część tego artykułu, w której zostaną przedstawione nowe sposoby wzmacniania mostów za pomocą materiałów kompozytowych, m.in. z zastosowaniem wstępnego sprężenia taśm CFRP.

Stan szczegółowych specyfi kacji technicznych w odniesieniu do mostownictwa stalowego

SST, od początku ich zaistnienia w praktyce projektowej w Polsce, są bardzo ważnym dokumentem przetargowym i kontraktowym. Zapisy tego dokumentu są prawie niemożliwe do zmiany podczas trwania inwestycji. Fakt ten prowadzi często do niepotrzebnych napięć między uczestnikami kontraktu i powoduje duże straty. W niniejszym artykule odnosimy się jedynie do SST stosowanych do obecnie prowadzonych budów.

Realizacje

Wiadukt drogowy WD-2A nad drogą ekspresową S7 na odcinku Olsztynek – Nidzica

Niniejszy artykuł opisuje projekt oraz technologię wykonania wiaduktu drogowego WD-2A nad drogą ekspresową S7. Autorzy dowodzą, że ta pozornie typowa konstrukcja zespolona stalowo-żelbetowa ze względu na ukształtowanie łącznicy WOT-4, w ramach której znajduje się obiekt WD-2A, okazała się niezwykle interesującym zadaniem zarówno w wymiarze projektowym, jak i samej realizacji.

Realizacja prac wykończeniowych na najdłuższej estakadzie w kraju

Na kilkadziesiąt godzin przed pierwszym gwizdkiem na Baltic Arena, otwierającym gdańskie finały Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej, oddana została do użytkowania Południowa Obwodnica Gdańska. Uzyskanie przejezdności tym szlakiem przed zakładanym terminem przyczyniło się do usprawnienia komunikacji w pogrążonej świętowaniem aglomeracji Trójmiasta. Otwarcie nowej obwodnicy odciążyło zatłoczone, miejskie arterie i wyprowadziło ruch ciężki z zabytkowego centrum stolicy Pomorza.

Prawo i administracja

Mostowe bariery ochronne – podstawy prawne i wymagania

W poprzednim numerze magazynu „Mosty” (3/2012) autorzy opisali podstawowe informacje na temat barier, uwzględniając m.in. z jakich materiałów powinny być wykonane. Konstrukcje barier, a także ich usytuowanie bezpośrednio wpływają na bezpieczeństwo ruchu drogowego, stąd tak ważne są także przepisy regulujące stosowanie barier na obiektach mostowych.

Technologie

Most przez San w Przemyślu Montaż konstrukcji stalowej

Od kwietnia do października 2011 roku firma Mostostal Puławy zmontowała konstrukcję stalową mostu przez San w Przemyślu. W związku z bardzo złożonymi warunkami terenowymi realizacji klasyczne metody montażu okazały się niemożliwe do zastosowania. Jako jedyną metodę technicznie i formalnie możliwą, a przy tym akceptowalną finansowo dla wykonawcy, była metoda nasuwania podłużnego z wykorzystaniem tymczasowego podwieszenia wantowego konstrukcji na pylonie montażowym. Projekt technologii nasuwania opracował zespół firmy GTI z Gdańska.

Strefa przejściowa pomiędzy obiektem mostowym a nasypem drogowym

Zminimalizowanie różnicy osiadań pomiędzy zjazdem z obiektu mostowego a nasypem podczas okresu eksploatacji to jedno z głównych wyzwań, przed jakimi stoi inżynier, przygotowując projekt. W niniejszym artykule autor prezentuje praktyczne rozwiązania stosowane podczas budowy obiektów mostowych na gruntach słabonośnych.

Projektowanie

Projekt mostu przez Odrę w Brzegu Dolnym

Niniejszy artykuł stanowi opis realizacji mostu w Brzegu Dolnym. Most ten stanowić będzie część trasy, która połączy Żmigród, Brzeg Dolny i okolice Środy Śląskiej z autostradą A4. Będzie to pierwszy most drogowy w mieście, który pozwoli zlikwidować istniejącą w tym miejscu przeprawę promową na Odrze. W artykule uwzględniono założenia projektowe, w tym konstrukcję przęseł nawisowych oraz ukształtowanie podpór, a także sposób wykonania sprężania obiektu.

Relacje

Czas na innowacje. AUTOSTRADA-POLSKA 2012

Od 8 do 11 maja w Kielcach odbyły się największe targi poświęcone infrastrukturze drogowej w Polsce. Święto drogownictwa to także doskonały czas na podjęcie dyskusji na temat nowatorskich rozwiązań w budownictwie drogowo-mostowym. Mając świadomość licznych innowacji wprowadzanych zarówno w zakresie technologii, jak i materiałów stosowanych przy budowie i utrzymaniu dróg, redakcje „Magazynu Autostrady” i „Mostów” zorganizowały konferencję poświęconą tym zagadnieniom.

Drugie Motocyklowe Spotkanie Mostowców – MOTOmostowcy 2012

Powoli tworzy się piękna tradycja. Po Pierwszym Motocyklowym Spotkaniu Mostowców, które odbyło się w maju 2011 roku, przyszedł czas na kolejną edycję tego wydarzenia. Drugie Motocyklowe Spotkanie Mostowców – MOTOmostowcy 2012 – odbyło się 12-13 maja 2012 roku w Dymaczewie Nowym nieopodal Poznania. Organizatorem był ZMRP Oddział Wielkopolski.

„ Zabezpieczenia antykorozyjne stalowych konstrukcji mostowych”

Podczas Targów AUTOSTRADA - POLSKA uczestnicy mieli możliwość skorzystania z bogatego programu konferencji i szkoleń. Dużym zainteresowaniem cieszyła się konferencja zorganizowana przez IBDiM, podczas której uczestnicy mogli zgłębić wiedzę z zakresu skuteczności zabezpieczeń antykorozyjnych oraz poznać nowe trendy panujące w tej dziedzinie.

Bitwa na mosty - historia prawdziwa

W gąszczu bezwartościowych informacji dwóch studentów Politechniki Wrocławskiej natrafiło na film promujący „National Steel Bridge Competition” – konkurs organizowany w Stanach Zjednoczonych. W tak prozaiczny sposób narodził się pomysł pierwszego w Polsce Studenckiego Konkursu Mostów Stalowych, który odbył się 27 kwietnia 2012 r. we Wrocławiu.


W związku z wejściem w dniu 25 maja 2018 roku nowych przepisów w zakresie ochrony danych osobowych (RODO), chcemy poinformować Cię o kilku ważnych kwestiach dotyczących bezpieczeństwa przetwarzania Twoich danych osobowych. Prosimy abyś zapoznał się z informacją na temat Administratora danych osobowych, celu i zakresu przetwarzania danych oraz poznał swoje uprawnienia. W tym celu przygotowaliśmy dla Ciebie szczegółową informację dotyczącą przetwarzania danych osobowych.
Wszelkie informacje znajdziesz tutaj.
Zachęcamy również do zapoznania się z naszą nową Polityką Prywatności.
W przypadku pytań zapraszamy do kontaktu z naszym Inspektorem Ochrony Danych Osobowych pod adresem iodo@elamed.pl

Zamknij