Mosty wydanie nr 1/2013
Mosty wydanie nr 1/2013

Pale - klasyfikacja, technologia, przykłądy zastosowań oraz przegląd najczęściej stosowanych pali. W wydaniu: racjonale projetowanie podpór widuktu drogowego, kształtowanie stalowych konstrukcji mostowych z uwagi na odporność korozyjną, konstrukcje tensegrity w budownictwie mostowym oraz budowa wiaduktu WD-1 w ciągu Trasy Słowackiego i Most Księżnej Jolanty w Kaliszu.

Wydarzenia

Wydarzenia

Przegląd

Pale - klasyfikacja, technologie, przykłady zastosowań

Pale to jedna z popularniejszych metod posadowienia głębokiego na słabych gruntach. Obecnie na rynku istnieje wiele rodzajów pali, które różnią się od siebie nie tylko geometrią, ale również technologią. Poniżej prezentujemy krótką klasyfikację najczęściej stosowanych pali.

Temat numeru

Racjonalne projektowanie podpór wiaduktu drogowego

Projektowanie obiektów inżynierskich i dróg w takich warunkach wymaga zastosowania specjalistycznych technologii i nowoczesnych metod obliczeniowych. W artykule przedstawiono przykłady wpływu czasu na nośność pali, co bezpośrednio jest związane z ich liczbą i długości zastosowaną w posadowieniu podpór i ekonomiczną stroną zastosowanych rozwiązań.

Kształtowanie stalowych konstrukcji mostowych z uwagi na odporność korozyjną

W artykule autorzy omawiają metody ochrony stalowej konstrukcji przed korozją. Na wybranych przykładach prezentują obiekty mostowe, które ze względu na złą konstrukcję bądź nieodpowiednie zastosowanie środków chemicznych uległy zjawisku korozji.

Naprawa skorodowanych pasów w kolejowym moście blachownicowym

W artykule opisano most kolejowy nad przesmykiem Zbiornika Pakoskiego koło Janikowa, który czekał na naprawy i renowację przez wiele lat. Długoletnia eksploatacja mostu, agresywne środowisko, a także brak środków finansowych na utrzymanie i remonty spowodowały liczne uszkodzenia obiektu.

Realizacje

Prefabrykacja ustrojów nośnych kolejowych obiektów inżynierskich

Pod koniec 2010 roku firma Eurovia CS wygrała przetarg w systemie „zaprojektuj i zbuduj” na modernizację linii kolejowej nr 109 Kraków – Wieliczka, a na głównego projektanta wybrała firmę Sudop. Poza ceną głównymi kryteriami wyboru wykonawcy były okres udzielonej gwarancji oraz czas zamknięcia linii kolejowej, który wyniósł 82 dni.

Most Księżnej Jolanty w Kaliszu

Niniejszy artykuł stanowi opis realizacji mostu Księżnej Jolanty. Obiekt ten zdobył wyróżnienie specjalne w III edycji Konkursu mostowego im. Maksymiliana Wolfa w 2011 r. Jury konkursu doceniło przede wszystkim nowoczesne rozwiązania w zakresie budownictwa mostowego wdrożone przez firmę EMProjekt.

Budowa wiaduktu WD-1 w ciągu Trasy Słowackiego – odc. III w Gdańsku

W okresie od sierpnia 2011 roku do grudnia 2012 roku firma Budimex zrealizowała III odcinek Trasy Słowackiego w Gdańsku wraz z wiaduktem łukowym nad terenami PKP. Złożone warunki gruntowo-wodne, ingerencja w tory górki rozrządowej w połączeniu ze złożoną geometrią konstrukcji okazały się wymagającym zadaniem inżynierskim. Kompleksową obsługę projektową wykonawcy przeprowadziły firmy Top Projekt (Krzysztof Topolewicz) i GTI (Tymon Galewski).

Technologie

Konstrukcje tensegrity w budownictwie mostowym

Tensegrity oznacza wynalazek ustroju nośnego, w którym występuje wzajemna stabilizacja elementów ściskanych i rozciąganych. W niniejszym artykule autor opisuje założenia konstrukcji tensegrity oraz przykłady realizacji.

Tunel TS-1 w Kielcach

Droga ekspresowa S74 to jeden z ważniejszych traktów komunikacyjnych Polski Centralno- Wschodniej, którego realizacja jest planowana na kilkanaście lat. Jedynym jak do tej pory zrealizowanym fragmentem drogi S74 jest odcinek Kielce – Cedzyna oddany do użytku w grudniu 2011 r. Z uwagi na nowatorską – jak na warunki krajowe – konstrukcję podpór z grodzic stalowych tunel TS-1 wraz z wiaduktami jest najciekawszym na tej trasie obiektem inżynierskim.

Eurokody

Projektowanie mostów wg Eurokodów Oddziaływania i obciążenia

Pierwsza część cyklu artykułów o projektowaniu mostów wg Eurokodów ukazała się w „Mostach” w numerze 6/2012 i zawierała omówienie aktualnego stanu prawnego w zakresie stosowania Eurokodów mostowych oraz przedstawiała podstawy projektowania mostów wg Eurokodów (18). W niniejszym artykule autorzy omawiają kolejne zagadnienia: oddziaływania na konstrukcje oraz obciążenia obiektów mostowych.

Relacje

Wrocławskie Dni Mostowe 2012. Trwałość obiektów mostowych

21–23 listopada 2012 r. odbyły się Wrocławskie Dni Mostowe pod hasłem „Trwałość obiektów mostowych”, obejmujące warsztaty WORKSHOP i dwudniowe seminarium, zorganizowane przez Instytut Inżynierii Lądowej Politechniki Wrocławskiej, Dolnośląską Okręgową Izbę Inżynierów Budownictwa oraz Związek Mostowców Rzeczypospolitej Polskiej.

IV edycja Konkursu mostowego: Wrocław – Rzeszów 2:2

Podczas Wrocławskich Dni Mostowych redakcja magazynu „Mosty” miała zaszczyt wręczyć statuetki laureatom IV edycji Konkursu mostowego im. Maksymiliana Wolfa, który jest organizowany od 2009 roku. W tej edycji zgłoszono 11 obiektów, a wybór zwycięzców był dla jury prawdziwym wyzwaniem.

„Górne przejścia dla zwierząt w inżynierii komunikacyjnej” – szkolenie dla specjalistów

Zajęcia typu workshop cieszą się coraz większą popularnością, z czego doskonale zdaje sobie sprawę firma Dendros, organizator konferencji i szkoleń. Ostatnie zrealizowane przez firmę szkolenie tego typu odbyło się w listopadzie („Górne przejścia dla zwierząt w inżynierii komunikacyjnej”) i cieszyło się tak dużym powodzeniem,że lista uczestników została zamknięta na długo przed terminem szkolenia.


W związku z wejściem w dniu 25 maja 2018 roku nowych przepisów w zakresie ochrony danych osobowych (RODO), chcemy poinformować Cię o kilku ważnych kwestiach dotyczących bezpieczeństwa przetwarzania Twoich danych osobowych. Prosimy abyś zapoznał się z informacją na temat Administratora danych osobowych, celu i zakresu przetwarzania danych oraz poznał swoje uprawnienia. W tym celu przygotowaliśmy dla Ciebie szczegółową informację dotyczącą przetwarzania danych osobowych.
Wszelkie informacje znajdziesz tutaj.
Zachęcamy również do zapoznania się z naszą nową Polityką Prywatności.
W przypadku pytań zapraszamy do kontaktu z naszym Inspektorem Ochrony Danych Osobowych pod adresem iodo@elamed.pl

Zamknij