Mosty wydanie nr 6/2013
Mosty wydanie nr 6/2013

Realizacje mostowe – raport 2013. W wydaniu również: realizacja ścian szczelinowych podczas budowy nowego mostu przez rzekę Bierawkę, most graniczny na Nysie Łużyckiej, zastosowanie siodeł w mostach podwieszonych oraz w mostach typu extradosed, estakady drogowe WD7 i WD8 w ciągu Trasy Sucharskiego w technologii VFT oraz projektowanie mostów według Eurokodów – mosty metalowe.

Wydarzenia

Wydarzenia

Przegląd

Budowa i montaż obiektów mostowych – przegląd technologii

Polskie firmy projektowe i wykonawcze coraz częściej sięgają po innowacyjne metody projektowania i budowy obiektów mostowych. Pod tym względem nie odbiegamy od innych krajów europejskich. Już dziś możemy się pochwalić najdłuższą konstrukcją typu extradosed w Europie (most w Kwidzynie) czy drugim największym mostem betonowym w Europie podwieszonym do jednego pylonu (Most Rędziński). W niniejszym przeglądzie prezentujemy zestawienie najczęściej stosowanych technologii budowy i montażu obiektów mostowych wraz z przykładami realizacji.

Raport

Realizacje mostowe 2013 roku

W niniejszym raporcie redakcja czasopisma „Mosty” przygotowała dla Państwa zestawienie największych i najciekawszych realizacji mostowych 2013 roku. Niektóre z nich zostały zgłoszone do tegorocznej edycji Konkursu Mostowego im. Maksymiliana Wolffa. W zestawieniu znajdą Państwo podstawowe informacje o obiekcie, a także ciekawe zdjęcia z realizacji.

Temat numeru

Realizacja ścian szczelinowych podczas budowy nowego mostu przez rzekę Bierawkę

W artykule autorzy przedstawiają szczegóły realizacji ścian szczelinowych podczas budowy nowego mostu przez rzekę Bierawkę pod nasypem PKP linii 149 Zabrze Makoszowy – Leszczyny z włączeniem go do istniejącego koryta w miejscowości Knurów-Szczygłowice. Dotychczas zrealizowano ok. 89% całości zadania w tym zakresie.

Geotechnika

Most graniczny na Nysie Łużyckiej - przykład budowy mostu na gruntach o małej nośności i dużej podatności

W artykule autorzy przedstawiają przykład mostu, w którym ze względu na warunki gruntowe zastosowano system statyczny, nie generujący dodatkowych sił przy nierównomiernych osiadaniach, jakim jest belka ciągła z przegubami, tzw. belka gerberowska. Istotnym elementem projektu mostu był projekt technologii budowy, pozwalający na zminimalizowanie negatywnych skutków nierównomiernego osiadania w czasie budowy.

Technologie

Technologia montażu mostu przez Wisłę w Toruniu metodą transportu wodnego - przygotowanie projektowe operacji

W okresie od sierpnia 2012 r. do maja 2013 r. zrealizowano montaż łuków mostu przez rzekę Wisłę w Toruniu metodą transportu wodnego. Masa jednej sekcji montażowej wynosiła 2700 ton i była przedmiotem wielu złożonych zagadnień teoretycznych, inżynierskich, jak również źródłem niezapomnianych wrażeń dla projektantów, wykonawców oraz środowiska Torunia i całej Polski. W artykule opisano złożone zagadnienia analizy montażowej jednostki pływającej użytej do realizacji robót.

Zastosowanie siodeł w mostach podwieszonych oraz w mostach typu extradosed na przykładzie konstrukcji nośnej mostu w Kwidzynie

Postęp techniczny, jaki dokonał się w ostatnich latach w dziedzinie koncepcji i badań siodeł, otworzył cały szereg możliwości ich zastosowań w dziedzinie mostów wantowych oraz mostów typu extradosed. W artykule autor prezentuje przykład zastosowania siodeł nowej generacji VSL SSI Saddle w konstrukcji nośnej mostu extradosed w Kwidzynie.

Estakady drogowe WD7 i WD8 w ciągu Trasy Sucharskiego w technologii VFT

Realizacja Trasy Sucharskiego jest częścią budowy i modernizacji układu drogowego Gdańska w latach 2007- 2013 w celu połączenia miasta z siecią dróg krajowych (A1 i S7) oraz częścią projektu europejskich tras E75 i E77 w Polsce. Koszt jest szacowany na poziomie 820-1250 milionów złotych. SKANSKA S.A. wygrała w 2010 roku przetarg na budowę, obejmującą (między innymi) opisywane w artykule wiadukty WD7 i WD8.

Na świecie

Storseisundet – most donikąd... Droga Atlantycka w Norwegii

W Europie jedną z ciekawszych i najbardziej malowniczych dróg jest Droga Atlantycka, którą zbudowano pod koniec XX wieku w Norwegii. Jej integralnymi obiektami są mosty, spośród których najbardziej spektakularnym i nietypowym jest most Storseisundet, stanowiący niejako wizytówkę całej trasy.

Relacje

Most w Kamieniu

W niniejszym artykule zaprezentowano podstawowe dane na temat mostu w Kamieniu. Na zlecenie ZDW w Lublinie inwestycję wykonuje konsorcjum firm Energopol-Szczecin, Gotowski i Mostmar. W artykule przedstawiono także wszystkie rodzaje mieszanek betonowych występujących w projekcie.

Realizacje

Most w Kwidzynie wraz z dojazdami w ciągu drogi krajowej nr 90

W lipcu tego roku oddano do użytku most w Kwidzynie. Konstrukcja mostu zminimalizowała ingerencję w środowisko, co ma duże znaczenie ze względu na obszar ochronny niezwykle cennej przyrodniczo Doliny Dolnej Wisły w ramach sieci Natura 2000.

Eurokody

Projektowanie mostów według Eurokodów Mosty metalowe – cz. I

W ostatnich numerach „Mostów” został przybliżony Eurokod PN-EN 1992-2, dotyczący projektowania betonowych obiektów mostowych. Przyszła kolej na przedstawienie zapisów jego odpowiednika, traktującego o obiektach stalowych. Mowa oczywiście o normie PN-EN 1993-2. W niniejszym artykule autorzy skupili się na przedstawieniu stalowych konstrukcji mostowych i praw, jakimi rządzi się ich projektowanie w oparciu o aktualne Polskie Normy.

Relacje

Modernizacja Roku 2012

28 sierpnia 2013 roku na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się uroczystość ogłoszenia wyników i wręczenia nagród w XVII Edycji Konkursu „Modernizacja Roku 2012”.

59. Konferencja Naukowa „Krynica 2013”

W dniach 15-20 września 2013 roku w Krynicy-Zdroju odbyła się 59 Konferencja Naukowa KILiW PAN oraz KN PZITB. Bezpośrednim jej organizatorem był Wydział Budownictwa i Architektury Politechniki Lubelskiej.

III edycja Regat Mostowców o Puchar Mostów Gdańsk

W dniach 6-8 września br. w Sopocie już po raz trzeci odbyły się Regaty Mostowców o Puchar Mostów Gdańsk. Integracja branży mostowej rozpoczęła się tradycyjnie od spotkania, na którym nastąpiła prezentacja planu imprezy, trasy wyścigów, a także podzielono uczestników na załogi i wylosowano jachty.

IX edycja „Central European Congress on Concrete Engineering, CCC 2013”

Po raz pierwszy w Polsce zorganizowano kongres „Central European Congress on Concrete Engineering, CCC 2013”. Tegoroczna edycja odbyła się we Wrocławiu w dniach 4-6 września. Zaszczyt zorganizowania przedsięwzięcia przypadł Politechnice Wrocławskiej. Przewodnim tematem spotkań były konstrukcje betonowe w infrastrukturze miejskiej.

V seminarium „Miejskie Obiekty Mostowe”

W dniach 10-11 października 2013 r. w Darłówku odbyło się V seminarium „Miejskie Obiekty Mostowe”. Spotkanie zostało zorganizowane przez Związek Mostowców RP – Oddziały Wielkopolski i Zachodniopomorski.

Layher – inauguracja

26.09.2013 roku odbyło się uroczyste otwarcie nowej siedziby firmy Layher Sp. z o.o. Podczas spotkania zaprezentowano system rusztowań Allround Lightweight – nowość w ofercie firmy.


W związku z wejściem w dniu 25 maja 2018 roku nowych przepisów w zakresie ochrony danych osobowych (RODO), chcemy poinformować Cię o kilku ważnych kwestiach dotyczących bezpieczeństwa przetwarzania Twoich danych osobowych. Prosimy abyś zapoznał się z informacją na temat Administratora danych osobowych, celu i zakresu przetwarzania danych oraz poznał swoje uprawnienia. W tym celu przygotowaliśmy dla Ciebie szczegółową informację dotyczącą przetwarzania danych osobowych.
Wszelkie informacje znajdziesz tutaj.
Zachęcamy również do zapoznania się z naszą nową Polityką Prywatności.
W przypadku pytań zapraszamy do kontaktu z naszym Inspektorem Ochrony Danych Osobowych pod adresem iodo@elamed.pl

Zamknij