W numerze: przegląd innowacyjnych materiałów i form konstrukcyjnych w mostownictwie, technologia BIM w projektach mostowych jako element rewolucji przemysłowej 4.0, drony w przeglądach mostów. Ponadto prace remontowe Mostu Cłowego w Szczecinie i relacja z Konferencji drogowo-mostowej zorganizowanej przez MOSTY i MAGAZYN AUTOSTRADY. Zapraszamy do lektury!
Inwestycje drogowo-mostowe, przyspiesza budowa tunelu na zakopiance, rusza budowa obwodnicy Barlinka.
Blisko 190 uczestników oraz dwa dni inspirujących prelekcji połączonych z wycieczką techniczną do zabytkowej kopalni węgla kamiennego Guido w Zabrzu – w taki sposób została zapamiętana konferencja drogowo-mostowa „Trudne warunki gruntowe a projektowanie oraz budowa dróg i mostów”.
Tradycjnie w ostatnim wydaniu „Mostów” w roku vprezentujemy krótki przegląd wybranych realizacji mostowych. W artykule nie zabrakło również opisu ciekawej kładki Żerańskiej w Warszawie, oddanej do użytku w październiku ubiegłego roku. Niektóre obiekty zostały zgłoszone do IX edycji Konkursu mostowego im. Maksymiliana Wolffa, organizowanego przez magazyn „Mosty”.
W artykule przedstawiono historię budowy i eksploatacji Mostu Cłowego w Szczecinie. W ciągu 56 lat wykonywano kilka prac eksperckich i napraw. Most został zamknięty po poważnej awarii konstrukcji zewnętrznego kabla sprężającego. Przedstawiono główne przyczyny degradacji oraz koncepcję demontażu. Opisano także prace konstruktorskie dotyczące remontu mostu.
W ostatnich kilkunastu latach budownictwo mostowe jest dziedziną gospodarki, w której ma miejsce wdrażanie licznych innowacji. Ich subiektywny przegląd, bazujący na światowych i krajowych przykładach, przedstawił autor w artykule. Innowacje podzielono na dwie główne grupy: innowacje materiałowe oraz innowacje konstrukcyjne. W pierwszej grupie zostały przedstawione nowe materiały w konwencjonalnych formach, w drugiej – nowe formy konstrukcyjne z konwencjonalnych materiałów.
W artykule opisano przykładów zastosowania i wyniki wybranych badań prowadzonych w ramach projektu badawczego „ReUse – Innowacyjne materiały z recyklingu, zwiększające trwałość obiektów mostowych” (Innotech nr K3/IN3/38/228116/NCBiR/15).
Nowoczesne technologie wchodzące przebojem do budownictwa, a więc: druk 3D, rzeczywistość wirtualna i rozszerzona, internet, rzeczy zdalnie sterowane lub autonomiczne maszyny budowlane czy chociażby chmura danych, wymagają od pracowników zupełnie nowych umiejętności. Co ważne, praktycznie wszystkie te technologie w większym lub mniejszym stopniu korzystają właśnie z BIM. I tak jak gwałtowna komputeryzacja w latach osiemdziesiątych XX wieku rozpoczęła erę ekspansji zawodów informatycznych, tak rewolucja BIM będzie w najbliższych latach wpływała na zawody związane z budownictwem.
Systemy przeglądów obiektów mostowych za pomocą dronów używane współcześnie w wysoce rozwiniętych krajach są coraz powszechniej stosowane. Do pełnego przekonania administracji publicznej o zasadności stosowania tego typu rozwiązania konieczne są przeprowadzenie badań i symulacji oraz wykonanie prototypu drona. Wymienione elementy zostaną wykonane w ramach realizowanego projektu „EyeBridge – bezzałogowy system latający przeznaczony do autonomicznego wykonywania przeglądów obiektów mostowych”.
Celami artykułu są próba uporządkowania terminologii, wyjaśnienia kilku nieporozumień i zaproponowanie rozwiązań umożliwiających szerszej uzasadnione technicznie i ekonomicznie wykorzystanie palisad w budownictwie mostowym. Artykuł poświęcony jest palisadom stalowym i betonowym, które w praktyce są najczęściej wykonywane. Palisady wykonuje się również z drewna i kompozytów.
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 2 września 2004 r. [1] ma już ponad 10 lat. Od tamtej pory w zakresie jakości przygotowywania specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych zmieniło się bardzo dużo, jednakże z punktu widzenia producenta prefabrykatów mostowych nadal wiele zapisów musi zostać poprawionych.
O zaletach i możliwościach wykorzystania kruszyw węglanowych w budownictwie drogowo-mostowym mówi Piotr Maciak, przewodniczący Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego.
W artykule zamieszczonym w „Mostach” w nr. 6/2016 autorzy przedstawili problemy projektowania elementów mostu przenoszących efekty uderzenia pojazdu w barierę, opisując różne podejścia do określania oddziaływań uderzeniowych. Niniejszy artykuł przedstawia propozycję sposobu projektowania kap chodnikowych, wsporników podchodnikowych mostów i elementów łączących kapy i pomosty na uderzenia pojazdów.
Projektując mury oporowe (z gruntu zbrojonego oraz inne), przyczółki mostowe czy nasypy drogowe, należy zawsze analizować możliwość wystąpienia utraty stateczności ogólnej.
Opracowany przez firmę Network Rail wielomiliardowy program North of England (obejmujący różne projekty, w tym: Northern Hub, North West Electrification oraz TransPennine Route Upgrade), to ambitne przedsięwzięcie, mające na celu modyfikację połączeń kolejowych w północnej Anglii. To setki nowych pociągów kursujących każdego dnia i zapewniających miejsca milionom pasażerów rocznie. Projekt Ordsall Chord stanowi kluczową część tego programu.
Począwszy od marca 2016 r., firma Vistal Construction prowadziła montaż konstrukcji pomocniczej niezbędnej do rozbiórki istniejącego wiaduktu żelbetowego oraz budowy nowo projektowanego, stalowego wiaduktu drogowego w dzielnicy Västberga w Sztokholmie. Zastosowano metodę nasuwania podłużnego z łukami opartymi na pomoście i następnym ich podniesieniem na pozycję docelową. Dokumentację warsztatową i projekt technologii montażu (w tym nasuwania podłużnego) opracował zespół firmy GTI z Gdańska. Na ich podstawie firma Vistal Construction wykonała montaż konstrukcji stalowej wiaduktu.
Historia polskiej inżynierii mostowej jest bogata i obejmuje wiele mało znanych wydarzeń i zapomnianych konstrukcji. Artykuł przedstawia najważniejsze uwarunkowania historyczne mające wpływ na polską inżynierię mostową oraz prezentuje najciekawsze polskie obiekty powstałe na przestrzeni wieków.
W opiniowanej książce autor – architekt i z zamiłowania estetyk mostów – opisuje swoją fascynację mostami, które poznawał i osobiście projektował. Jego rozważania sięgają tradycji przeszłości jako podstawy teraźniejszości projektowania.
22-26 maja w Międzyzdrojach odbyła się XXVIII Konferencja Naukowo-Techniczna „Awarie Budowlane”, której tematyka poruszała wciąż bardzo aktualne zagadnienia awarii i katastrof budowlanych.
13-14 czerwca w Rosnówku k. Poznania odbyła się już XXVII edycja seminarium „Współczesne metody budowy, wzmacniania i przebudowy mostów” organizowanego przez Instytut Inżynierii Lądowej Politechniki Poznańskiej oraz Związek Mostowców RP Oddział Wielkopolski.
29 i 30 czerwca w Zielonej Górze odbyła się XI Konferencja Naukowa „Konstrukcje Zespolone”, organizowana przez Instytut Budownictwa, Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska Uniwersytetu Zielonogórskiego oraz Komisję Nauki Zielonogórskiego Oddziału Polskiego Związku Inżynierów i Techników Budownictwa.
Od 8 do 10.09.2017 r. odbyło się pierwsze Nadmorskie Spotkanie Mostowców w Rewie. Zgromadziło ono niemal 140 uczestników związanych z branżą mostową z całej Polski. Spotkanie zostało połączone z pierwszymi Regatami o Puchar Związku Mostowców Rzeczypospolitej Polskiej. Regaty, które rozegrały się na wodach Zatoki Puckiej, są nawiązaniem do Regat Mostowców o Puchar Mostów Gdańsk. Gościnności uczestnikom spotkania użyczył znajdujący się 25 m od plaży Hotel Skipper.