W Polsce w imponującym tempie zaczęły powstawać obiekty, o których dotychczas mogliśmy tylko marzyć. W Polsce stały się dostępne i możliwe do zastosowania wszystkie dostępne technologie i materiały.

Intensywna rozbudowa i modernizacja sieci komunikacyjnej kraju rozpoczęła się na przełomie tysiącleci. W 1995 roku oddano do użytku nowoczesny most stalowy (zespolony) przez Bug w Broku zbudowany według projektu Jerzego Bąka (Pomost Warszawa) oraz most im. gen. Madalińskiego przez Narew w Ostrołęce autorstwa prof. Marka Łagody. Obiekty te były zwiastunami nowej epoki, jaka otwierała się przed polskim mostownictwem.

Na początku nowego tysiąclecia zostały zbudowane imponujące mosty podwieszone: Świętokrzyski w Warszawie (2000), Jana Pawła II w Gdańsku (2001) i Siekierkowski w Warszawie (2002), oraz łukowe, np. Kotlarski w Krakowie (2001) i most na Dziwnie w Wolinie (2003). Warto podkreślić, że zdecydowana większość tych obiektów została zaprojektowana przez polskich projektantów i wykonana przez polskie firmy. To, że polscy inżynierowie bez większych problemów potrafili zaprojektować nowoczesne obiekty, a polskie firmy zastosować nowatorskie technologie wystawia, co podkreślam z satysfakcją, wysoką ocenę poziomu polskich uczelni technicznych.

Zakład Mostów Politechniki Wrocławskiej w latach 1991-2014 w sposób znaczący uczestniczył w przemianach jakościowych zachodzących w polskim mostownictwie, wspomagając biura projektowe, wykonawców i administrację drogową doradztwem oraz opracowaniami i analizami naukowymi dotyczącymi najważniejszych wówczas inwestycji mostowych w kraju.

Gdy budowa wielkiego mostu przez Wisłę w Płocku (2005) dobiegała końca, w Zakładzie pojawił się pomysł, że warto dokumentować ten ważny okres rozwoju polskiego mostownictwa, co zaowocowało organizacją corocznego seminarium Wrocławskie Dni Mostowe. Założeniem podstawowym było, że ma to być wydarzenie techniczno-naukowe służące rozwojowi polskiej kadry inżynierskiej zajmującej się projektowaniem, budową i utrzymaniem obiektów mostowych oraz sferą badań naukowych i kształceniem kadr. Tematyka seminarium zmienia się co roku i dotyczy aktualnych problemów inżynierii mostowej.

Opublikowane w latach 2005-2019 prace wielu Autorów zawierają bogatą dokumentację osiągnięć polskiego mostownictwa i obrazują niespotykany postęp technologiczny. Od siermiężnego socjalizmu, w którym dominowały proste konstrukcje żelbetowe lub ze strunobetonowych belek prefabrykowanych o niskiej trwałości, przeszliśmy do innej rzeczywistości. To dziś w Polsce powstają zauważalne na świecie konstrukcje podwieszone, extradosed czy nowatorskie mosty łukowe i zespolone. Polskie obiekty wizytują profesorowie, inżynierowie, studenci z wielu krajów, jak np. Chin i Japonii.

Wydaje się, że WDM w ciągu 15 edycji odgrywały pozytywną rolę w dokumentowaniu rozwoju i promocji polskiej inżynierii mostowej.

W związku z wejściem w dniu 25 maja 2018 roku nowych przepisów w zakresie ochrony danych osobowych (RODO), chcemy poinformować Cię o kilku ważnych kwestiach dotyczących bezpieczeństwa przetwarzania Twoich danych osobowych. Prosimy abyś zapoznał się z informacją na temat Administratora danych osobowych, celu i zakresu przetwarzania danych oraz poznał swoje uprawnienia. W tym celu przygotowaliśmy dla Ciebie szczegółową informację dotyczącą przetwarzania danych osobowych.
Wszelkie informacje znajdziesz tutaj.
Zachęcamy również do zapoznania się z naszą nową Polityką Prywatności.
W przypadku pytań zapraszamy do kontaktu z naszym Inspektorem Ochrony Danych Osobowych pod adresem iodo@elamed.pl

Zamknij