Budowa tunelu została ubezpieczona, Trasa Łagiewnicka – przeniesienie koryta Wilgi, najdłuższy pozamiejski tunel w Polsce, do Łodzi docierają maszyny TBM, co dalej z metrem w Krakowie?, „zatopiona” kładka.

Budowa tunelu została ubezpieczona

Trwają prace przygotowawcze mające na celu zaprojektowanie i budowę tunelu pod Świną między wyspami Wolin i Uznam w Świnoujściu. Obiekt jest wyzwaniem zarówno pod względem inżynieryjnym, jak i organizacyjnym. Pod koniec stycznia zastępca prezydenta miasta Barbara Michalska podpisała umowę na ubezpieczenie ryzyka CAR (ubezpieczenie wszystkich ryzyk budowy). Ubezpieczenie uniezależnia inwestora, czyli miasto, od negatywnych następstw  związanych z problemami wykonawców, które mogą wystąpić w czasie budowy (np. zejście wykonawcy z placu budowy). Ubezpieczeniu podlegają prace tunelowo-drążeniowe, lądowe oraz OC. Składka wynosi 3 mln 856 tys. zł.

 

Źródło: www.swinoujscie.pl

Trasa Łagiewnicka – przeniesienie koryta Wilgi

W Krakowie trwają prace związane z budową Trasy Łagiewnickiej. Na przełomie lutego i marca w związku z budową najdłuższego z tuneli Trasy ma nastąpić przełożenie Wilgi do nowego koryta. Dzięki temu zminimalizowane zostanie ryzyko wystąpienia rzeki z brzegów. Koryto Wilgi w nowym przebiegu będzie prowadzone od strony ul. Zakopiańskiej w rejonie zachodnim. Trwają właśnie prace związane ze wzmocnieniem koryta, które są przewidziane do końca lutego. Będzie można wtedy przełożyć koryto rzeki z dotychczasowego przebiegu do nowego. Koryto w nowym przebiegu będzie miało długość ok. 550 m. Będzie ono przebiegało pod dwoma nowo budowanymi obiektami mostowymi.

Źródło: trasalagiewnicka.krakow.pl

Najdłuższy pozamiejski tunel w Polsce

W ramach realizacji drogi ekspresowej S3 Bolków – Kamienna Góra wybudowane mają zostać dwa tunele – TS26 oraz TS32. TS26 będzie miał ok. 2300 m, dzięki czemu stanie się najdłuższym pozamiejskim tunelem w Polsce drążonym w skale i wykonywanym metodą NATM (Nowa Austriacka Metoda Tunelowania). Budowa tunelu umożliwi przeprowadzenie trasy S3 przez masyw Gór Kaczawskich i Wałbrzyskich, pomiędzy obrębami miejscowości Sady Górne i Nowe Bogaczowice.

31 października ub.r. do Dolnośląskiego Urzędu Wojewódzkiego złożony został wniosek o wydanie decyzji ZRID dla tego odcinka S3. Uzyskanie decyzji powinno nastąpić w I połowie 2020 r., a zakończenie realizacji odcinka – w II połowie 2023 r.

Źródło i fot.: gddkia.gov.pl

Do Łodzi docierają maszyny TBM

Kolejne części maszyny, która ma wydrążyć tunele kolejowe, docierają na miejsce budowy Tunelu Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec. W najbliższych dniach od producenta z Niemiec mają wyruszyć ostatnie transporty. W Łodzi jest już część dużych elementów ok. 650-tonowej maszyny. Łącznie ma być dostarczonych ponad 50 dużych elementów. Najcięższy z nich waży ok. 100 ton – to łożysko napędowe głowic będące częścią głównego napędu. Tak ciężkie i duże elementy wymagają specjalistycznego transportu, który jest organizowany głównie nocą. Standardowymi ciężarówkami jadą mniejsze części, np. części kabiny sterowniczej czy elementy czoła tarczy. Drążenie tuneli ma się rozpocząć w połowie roku, a zakończenie planowane jest na 2022 r.

Źródło: www.tunel-laczypolske.pl

Co dalej z metrem w Krakowie?

Ponad rok trwa opracowywanie studium wykonalności budowy szybkiego bezkolizyjnego transportu szynowego w Krakowie, który miałby biec trasami podziemnymi w sąsiedztwie zabytków. Zadanie jest współfinansowane z instrumentu Unii Europejskiej „Łącząc Europę” (CEF). Obecne przebiegi tras w ramach Etapu IV Studium wykonalności budowy podlegają modyfikacjom związanym m.in. z uwagami otrzymywanymi od małopolskiej wojewódzkiej konserwator zabytków (MWKZ). Korekty mogą wpłynąć na efektywność, zmniejszenie atrakcyjności i opłacalności projektowanego środka transportu. Wykonawca pracuje nad zaprojektowaniem takich rozwiązań, które jednocześnie spełnią zalecenia MWKZ oraz nie wpłyną negatywnie na atrakcyjność nowego podsystemu.

Opóźnienia w wydawaniu opinii przez MWKZ wpływają na ostateczny termin wykonania studium i na dzień ostatniego spotkania z konserwatorem zabytków wynoszą ok. 180 dni. Z uwagi na brak ostatecznych uzgodnień z władzami konserwatorskimi odnośnie do ostatecznej lokalizacji stacji Rondo Mogilskie oraz Stare Miasto opóźnienia mogą ulec zwiększeniu.

Źródło: Biuro Prasowe UM Krakowa

„Zatopiona” kładka

W prowincji Limburg w północnej Belgii znajduje się niezwykła kładka dla rowerzystów przecinająca lokalne jezioro. Obiekt ma ponad 200 m długości i 3 m szerokości. Poziom wody znajduje się na wysokości wzroku rowerzysty. Daje to bardzo spektakularny efekt zarówno z brzegu, kiedy oglądający widzi, jak rowerzysta,,zatapia” się w wodach jeziora, jak i podczas jazdy, kiedy poziom wody jest wzdłuż kładki, a nie pod nią. Kładka stanowi jeden z pierwszych projektów dla rowerzystów w regionie, które mają im pozwolić na większy kontakt z naturą. Jak tłumaczą władze prowincji, projekt powstał, aby utrzymać pozycję pioniera w rekreacyjnej turystyce rowerowej – to właśnie w tym regionie 25 lat temu opracowano rozbudowaną sieć ścieżek rowerowych, która później była kopiowana przez inne regiony. Specyficzna konstrukcja kładki została umieszczona na palach, dzięki którym dzieli jezioro tylko pozornie, nie naruszając jego dna i nie zaburzając przepływu wody. Otwarcie kładki miało miejsce w 2016 r. i od tego czasu średnio 800 rowerzystów dziennie, a w weekendy nawet 5000, korzysta z tego rozwiązania.

Źródło i fot.: VisitLimburg.be

W związku z wejściem w dniu 25 maja 2018 roku nowych przepisów w zakresie ochrony danych osobowych (RODO), chcemy poinformować Cię o kilku ważnych kwestiach dotyczących bezpieczeństwa przetwarzania Twoich danych osobowych. Prosimy abyś zapoznał się z informacją na temat Administratora danych osobowych, celu i zakresu przetwarzania danych oraz poznał swoje uprawnienia. W tym celu przygotowaliśmy dla Ciebie szczegółową informację dotyczącą przetwarzania danych osobowych.
Wszelkie informacje znajdziesz tutaj.
Zachęcamy również do zapoznania się z naszą nową Polityką Prywatności.
W przypadku pytań zapraszamy do kontaktu z naszym Inspektorem Ochrony Danych Osobowych pod adresem iodo@elamed.pl

Zamknij