Gorsza pogoda nie wstrzymała wszystkich prac przy budowie trasy S5 pomiędzy Żninem i granicą województwa.

Kontynuowane są  roboty, które mogą być realizowane również przy niższych temperaturach, związane m.in. z budową kanalizacji deszczowej, wyposażaniem obiektów inżynierskich i rozbiórkami ostatnich obiektów kolidujących z nową trasą ekspresową i drogami dojazdowymi.

Południowa część  województwa kujawsko-pomorskiego za sprawą trasy ekspresowej S5 od połowy 2017 roku to największy plac budowy. Na Pałukach powstają nowe wiadukty, mosty, przepusty i jezdnie.

129-kilometrowa trasa na terenie województwa kujawsko-pomorskiego, która połączy autostrady A1 (Trójmiasto – Śląsk) i A2 (Warszawa – Berlin) to jedna z największych inwestycji na terenie kraju. Jej szacowana wartość to ponad 2,5 mld zł. Ze względu na skalę przedsięwzięcia inwestor – GDDKiA – zdecydował się na podział zadania na 7 odcinków o długości od około 10 do 25 kilometrów. Za prace na najdłuższym z nich, pomiędzy Wielkopolską i Żninem, odpowiada konsorcjum firm Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Kobylarnia oraz Mirbud S.A. W ramach inwestycji powstaje m.in. 16 obiektów inżynierskich, dwie jezdnie, cztery dwupoziomowe węzły drogowe, szereg odcinków dróg poprzecznych, dwa miejsca obsługi podróżnych, miejsca do kontroli i ważenia pojazdów dla policji i inspektorów transportu drogowego.

– Zaawansowanie prac osiągnęło 70 procent – mówi wiceprezes firmy Kobylarnia S.A. Michał Niemyt. – To najlepszy wynik notowany na budowie trasy S5 w województwie kujawsko-pomorskim. – Jednak podobnie jak inne firmy odczuwamy wszystkie negatywne zjawiska, jakie występują od kilkunastu miesięcy na rynku budowlanym. To między innymi znaczący wzrost cen materiałów budowlanych i  paliw, wzrost kosztów pracy i coraz większe trudności w pozyskiwaniu podwykonawców robót branżowych. Te wszystkie ryzyka zostawiono po stronie wykonawców. Dodatkowym problemem jest coraz bardziej negatywne nastawienie banków do branży, co nie ułatwia realizacji zadań. Wpływa to na rentowność spółki. W przeciwieństwie do wielu konkurencyjnych podmiotów opieramy się wyłącznie na polskim kapitale – podkreśla prezes.

Dzięki stosunkowo łagodnej zimie również w grudniu i styczniu na trasie S5 pomiędzy Żninem i granicą województwa można było realizować szereg prac. Udało się w tym czasie dokończyć budowę konstrukcji kilku obiektów inżynierskich, kontynuować roboty przy kanalizacji, rowach odwodnieniowych oraz dokończyć część prac brukarskich. Poza tym realizowany był szereg innych prac, m.in. profilowanie poboczy, rozbiórki ostatnich obiektów kolidujących z inwestycją, roboty ziemne. Okres zimowy jest wykorzystywany również do serwisu naszych wytwórni mieszanek mineralno-bitumicznych oraz kontraktowania materiałów budowlanych. Wczesną wiosną planowane jest uzyskanie przejezdności nowego odcinka drogi wojewódzkiej nr 251 w obrębie węzła Żnin. Zakończenie wszystkich prac budowlanych i uzyskanie przejezdności trasy ekspresowej planowane jest na wczesną jesień.


To warto wiedzieć:
– 424,48 mln zł to wartość brutto kontraktu na trasie S5 realizowanego przez konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów  Kobylarnia S.A. oraz Mirbud S.A.
– 2,5 mld zł inwestor – GDDKiA  przeznaczył na realizację całego 129-kilometrowego odcinka
– 25,1 kilometrów liczy odcinek nr 7  w południowej części województwa kujawsko-pomorskiego.

Źródło i fot.: Kobylarnia S.A.


W związku z wejściem w dniu 25 maja 2018 roku nowych przepisów w zakresie ochrony danych osobowych (RODO), chcemy poinformować Cię o kilku ważnych kwestiach dotyczących bezpieczeństwa przetwarzania Twoich danych osobowych. Prosimy abyś zapoznał się z informacją na temat Administratora danych osobowych, celu i zakresu przetwarzania danych oraz poznał swoje uprawnienia. W tym celu przygotowaliśmy dla Ciebie szczegółową informację dotyczącą przetwarzania danych osobowych.
Wszelkie informacje znajdziesz tutaj.
Zachęcamy również do zapoznania się z naszą nową Polityką Prywatności.
W przypadku pytań zapraszamy do kontaktu z naszym Inspektorem Ochrony Danych Osobowych pod adresem iodo@elamed.pl

Zamknij