Budowa podziemnej linii kolejowej Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec weszła w kolejny etap – zamówione zostały tarcze TBM do drążenia tuneli podziemnych.

Inwestycja kolejowa Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabiniec PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. realizowana jest przez konsorcjum firm Energopol Szczecin S.A. oraz PBDiM Mińsk Maz. Sp. z o.o. Wykonawca właśnie podpisał umwoę z firmą Herrenknecht AG na dostawę dwóch tarcz TBM do drążenia tuneli. Ich koszt wyniesie 1,7 mln zł.

Nowa linia kolejowa będzie elementem krajowego systemu połączeń międzyregionalnych. Projekt pn. „Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego (TEN-T), Etap II, Odcinek Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec” jest współfinansowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wartość projektu wynosi 1 764 333 383,70 zł, z czego dofinansowanie unijne to 1 434 417 385,13 zł.

– Inwestycja w samym sercu Łodzi to kolejny krok na drodze do budowy bezpiecznej, komfortowej i punktualnej kolei. Dzięki takim projektom łączymy regiony naszego kraju i podnosimy standard życia mieszkańców – powiedział Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

Tarcze TBM (ang. tunnel boring machine) mają pomóc w drążeniu łódzkich tuneli. Jedna z nich ma średnicę 13,04 m i będzie to największa tarcza drążąca używana dotychczas w Polsce (poprzednią największą tarczą była ta używana do drążenia tunelu pd Martwą Wisłą w Gdańsku – miała 12,6 m). Za jej pomocą wydrążony zostanie dwutorowy tunel pomiędzy ulicami Odolanowską i Stolarską, przez podziemne przystanki Łódź Polesie i Łódź Śródmieście, do stacji Łódź Fabryczna (odcinek ok. 3 km). Druga tarcza będzie miała średnicę 8,76 m. Wydrąży ona 4 tunele jednotorowe w kierunku Łodzi Kaliskiej i Łodzi Żabieńca o łącznej długości 4,5 km.

Tarcze obracają się 3 razy na minutę. Ich zadaniem jest rozdrobnienie gruntu, który na bieżąco jest wydobywany na powierzchnię. Tarcze mogą wydrążyć ok. 10 m tunelu dziennie. W związku z dużym zasięgiem prac wykonawca został zobowiązany do prowadzenia pomiarów drgań i stanu technicznego obiektów znajdujących się w sąsiedztwie oraz ciągłego monitoringu oddziaływania budowy na sąsiednie zabudowania.

Budowa tunelu przyczyni się do poprawy stanu połączeń kolejowych – międzyregionalnych i dalekobieżnych (np. Poznań – Kraków, Szczecin – Lublin) z pominięciem przejazdu przez Warszawę. W tunelu powstaną również przystanki osobowe, które ułatwią mieszkańcom miasta dojazd do centrum.

Zgodnie z harmonogramem zakończenie inwestycji planowane jest na koniec 2021 r.

 

Źródło i fot.: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.


W związku z wejściem w dniu 25 maja 2018 roku nowych przepisów w zakresie ochrony danych osobowych (RODO), chcemy poinformować Cię o kilku ważnych kwestiach dotyczących bezpieczeństwa przetwarzania Twoich danych osobowych. Prosimy abyś zapoznał się z informacją na temat Administratora danych osobowych, celu i zakresu przetwarzania danych oraz poznał swoje uprawnienia. W tym celu przygotowaliśmy dla Ciebie szczegółową informację dotyczącą przetwarzania danych osobowych.
Wszelkie informacje znajdziesz tutaj.
Zachęcamy również do zapoznania się z naszą nową Polityką Prywatności.
W przypadku pytań zapraszamy do kontaktu z naszym Inspektorem Ochrony Danych Osobowych pod adresem iodo@elamed.pl

Zamknij