Obecnie trwa realizacja projektu budowy trzech nowych mostów kolejowych w Krakowie. Dotychczasowa przeprawa została zdemontowana, a jej elementy będą zamontowane w innych mostach w Polsce.
W maju zakończyła się budowa pierwszego z trzech nowych mostów na krakowskiej linii średnicowej między Krakowem Głównym a Krakowem Zabłociem. Obecnie trwa demontaż dotychczasowej przeprawy, który ma potrwać do września br. Wtedy też rozpocznie się budowa kolejnego obiektu.
Zdemontowano już dwa pierwsze przęsła o wadze po 120 ton ze starego mostu i wywieziono. Pozostało jeszcze dziesięć. Wszystkie łącznie ważą 1440 ton. Operacja rozbiórki przęseł, do której używa się dźwigów, ciężarówek, pociągów i barek, musiała zostać dokładnie zaplanowana. Wcześniej elementy zostały przebadane, aby określić, czy można ich użyć w innych obiektach. Pięć przęseł zastąpi wysłużony most na Sanie w Zagórzu na Podkarpaciu. Trzy kolejne zostaną wykorzystane w Częstochowie na linii Kielce – Fosowskie. Reszta pomoże w rewitalizacji wiaduktów kolejowych w Krasnymstawie i Rykach na Lubelszczyźnie, oraz Wojkowicach i Rudnikach na Śląsku.
Budowa trzech nowych obiektów jest jedną z największych inwestycji PKP PLK na południu kraju. Jej celem jest poprawa kursowania składów dalekobieżnych przez Kraków oraz uruchomienie dodatkowych połączeń aglomeracyjnych.
Źródło i fot.: plk-sa.pl